• California

Laserdomekalas för 7-åring?

Sonen går i ettan och nu har 8-års kalasen börjat ramla in. Det är enbart aktiviteter numer, typ bad, bowling och nu senast laserdome. Problemet är att jag tycker barnen är för små för laserdome. Han vill ju såklart gå, och jag vill inte säga nej. Men på riktigt, hur tänker man som förälder? Skulle ni låta er 8-åring få ha laserdomekalas? Storebror fick sånna inbjudningar i mellanstadiet. Från början hade ju laserdome en 16-års gräns i Sverige. Även om den gränsen är borta, så kanske man kan använda sitt eget förnuft. Eller är jag fel ute?

• Svar på tråden Laserdomekalas för 7-åring?
  • liten94

Nej det skulle jag inte göra!

• Sous

Vad är problemet? Det är ju inte paintball eller airsoft (som kan göra ont), det finns ju inga projektiler och man rör inte varandra? Möjligen kanske något barn tycker att det är läskigt för att det är mörkt, men annars förstår jag inte invändningen alls, faktiskt. 16-årsgräns låter oerhört överspänt.

• California

Problemet är just att när man är 7-8 år, är man ett barn fortfaramde. De gånger jag spelat själv har det varit rökfyllt, hög musik och mörkt. Vapen som liknar automatvapen och ganska adrenalinframkallande. Roligt? Absolut! Men för ungdomar och uppåt. Jag anser helt enkelt att det inte är en aktivitet för barn. Det må vara tillåtet, men jag ifrågasätter föräldrarnas omdöme. Jag är ingen tråkig PK-mamma, men jag tycker man kan sålla lite. Man behöver inte heller låta en 7-åring se sagan om ringen-filmerna tex. Det betyder inte att jag tycker filmerna är dåliga, bara att man inte är mogen.

• Sous

Det finns ju öronproppar. Och som sagt, mörkrädda barn kan nog tycka det är läskigt. Jag tycker också man kan sålla lite, jag skulle ex inte tillåta Grand Theft Auto eller dylikt, men jag tycker inte att Laserdome känns särskilt "hårt" eller vuxet. Mest lite retro-fånigt. Och vapnen är ju mest futuristiska plastbitar. Det är nog mest tävlingsmomentet jag reagerar på... Hade jag ordnat det själv hade jag sett till att jag och andra vuxna var med och spelade (så man kan trösta om någon blir ledsen) Gärna så att de vuxna var ett lag "skurkar" och barnen "hjältarna" som får vinna. Men nu framgick det inte av din post om någon vuxen tänkt vara med inne på banan.

• Nyfikna72

Tänker man ändå inte lite bakvänt? Sånt här fanns inte när jag var liten och såklart är det nåt som jag kan ha åsikter om. Idag växer barnen upp med allt detta nya omkring sig hela tiden så jag tror nog inte att man ska vara allt för kritisk. De barn som oftast är rädda och skygga i såna här lägen är ju de som hålls hemma av föräldrar som vill skydda sina barn till bristningsgränsen. De barn som bara kastar sig in i sånt här är de som har upptäckarglädje och för dem är det bara en lek som vilken som helst. Så länge det inte är farligt så får vi nog inse att idag är idag och det är inte så mycket att göra åt. De föräldrar som helst ser att deras barn leker med kottar i skogen precis som de själva gjorde får såklart uppfostra sina barn på det viset men jag tror man gör sig själv en otjänst.

• Duckan

Mitt barn var på ett sånt kalas när hon var 6 år. Alla barnen tyckte att det var roligt och det var flera barngrupper där och spelade. Det var inte rök och sånt utan förmodligen lite mer anpassat för de yngre just då.
    Får erkänna att jag inte hade några betänkligheter alls när vi lät henne gå på det.

• On top

Min dotter hade sitt 8-årskalas kalas på Laserdome. Tycker väl att det var lite på gränsen - en del barn var helt enkelt för små (fysiskt) för de tunga västarna och en kille tyckte att det var lite läskigt därinne, men allt som allt tyckte de att det var jättekul och det pratades länge om dotterns kalas. Skulle nog rekommendera det från 10 år.

• amalie79

Vi har vapenförbud hos oss så nej jag hade inte låtit barnen gå. Vi bor i ett mångkulturellt område och har nära vänner som varit med om att tvingas bli soldater på Balkan, överlevt gasattacker under Saddam, sett dina vänner dö. Så hemma hos oss leker vi inte krig.

Den andra föräldern hade låtit dem gå då de inte delar vår ståndpunkt men ändå förstår dem då hen har totalförbud på alkohol hemma efter att ha växt upp i alkoholistmisär

Svar på tråden Laserdomekalas för 7-åring?