• Ruggugglan

Problem med fukt/vatten i källaren, mögel?

Vi hyr ett äldre hus som har problem med grunden. När det regnar mkt, så som det gjort innan det frös till här, så kröp det in vatten i källaren genom grunden. Ena rummet fick vi tömma för det blev lätt 10 cm vatten. Väggarna "vittrar" sönder på ytan.

När det inte är blött ute så är det inga problem med fukt så vitt jag vet. Vi har avfuktare där nere och det luktar inte fukt eller källare.

Jag oroar mig för svartmögel. Men vi har fått olika bud på om det kan förekomma eller inte. Enligt flera så kan inte svartmögel förekomma på enbart betong, för det måste finnas annat material för att det ska kunna växa (trä, gips osv). Andra säger att fukten kryper upp, så vi bör få hit någon som kollar upp det.

Jag vill ha hit Anticimex (eller annan kunnig) som kollar upp det. Men vet någon här hur det ligger till? Kan svartmögel förekomma i källaren trots att det "bara" är betong? 

• Svar på tråden Problem med fukt/vatten i källaren, mögel?
  • Nyfikna72

Du kan nog hoppa över funderingarna om anticimex och istället inrikta dig på att se till att dräneringen fungerar. När du har det i ordning slipper du nog resten.........

• Ruggugglan
    Nyfikna72 skrev 2014-02-02 14:12:42 följande:
    Du kan nog hoppa över funderingarna om anticimex och istället inrikta dig på att se till att dräneringen fungerar. När du har det i ordning slipper du nog resten.........
    Eftersom det inte är vi som äger huset, så är det inte så "bara" att fixa dräneringen. Det är ju en fördel om ägaren gör det.
  • Nyfikna72

Jo förvisso men det spelar ingen roll om anticimex så flyttar dit sin verksamhet så kommer det aldrig blir bra innan problemet åtgärdas. Allting beror ju på att grundvattnet och det nedrinnande ytvattnet tar sig in i golv och väggar. Är huset gammalt så är det ju en effekt av åldern.

• Haskel

Svartmögel kan finnas i alla fuktiga utrymmen, på alla material. Svartmögel är ingen egen mögelart, utan snarast en samling av flera mögelarter. Det finns dock särskilda medel att köpa på färgaffärer och dyl. som du kan använda för att sanera/tvätta med. Svartmögel trivs dock bra i skymda utrymmen där det kan vara svårt att komma åt. Men det största problemet med mögel är att det utsöndrar toxiner/gifter, så ju mer du får bort ju bättre är det. Svartmögel är inte så väldigt farligt, de flesta kaklade badrum har små angrepp i fogarna. Ta dit en fackman som först får avgöra hur stort angrepp ni har. Om det inte blir klassat som försäkringsskada, så sanera så mycket du/ni kan själva.

• Ruggugglan
    Nyfikna72 skrev 2014-02-02 14:19:27 följande:
    Jo förvisso men det spelar ingen roll om anticimex så flyttar dit sin verksamhet så kommer det aldrig blir bra innan problemet åtgärdas. Allting beror ju på att grundvattnet och det nedrinnande ytvattnet tar sig in i golv och väggar. Är huset gammalt så är det ju en effekt av åldern.

Ja, självklart. Det är jag medveten om. Jag vill bara ha reda på om det finns mögel eller inte. Om problemet bara är vatten som kommer in och det inte är skadligt så kan vi bo kvar. Men om det påverkar familjens hälsa och hyresvärden inte åtgärdar problemet så blir vi tvungna att ta beslutet att flytta. Det är enbart därför jag vill ha hit Anticimex.

Jag vet varför det kommer in vatten och jag vet att det måste åtgärdas.

• Nyfikna72

Om du inte ser nån påväxt och inte tycker att det luktar konstigt så är det nog ingen fara. Handlarndet bara om en rå källare som emellanåt kanske torkar ut så är det liten risk för mögel eftersom det helst behöver nåt organiskt att leva på. Skulle det mot förmodan växa lite i nåt hörn på betongen så är det som sagt bara att tvätta bort.

• Ruggugglan
    Haskel skrev 2014-02-02 14:23:28 följande:
    Svartmögel kan finnas i alla fuktiga utrymmen, på alla material. Svartmögel är ingen egen mögelart, utan snarast en samling av flera mögelarter. Det finns dock särskilda medel att köpa på färgaffärer och dyl. som du kan använda för att sanera/tvätta med. Svartmögel trivs dock bra i skymda utrymmen där det kan vara svårt att komma åt. Men det största problemet med mögel är att det utsöndrar toxiner/gifter, så ju mer du får bort ju bättre är det. Svartmögel är inte så väldigt farligt, de flesta kaklade badrum har små angrepp i fogarna. Ta dit en fackman som först får avgöra hur stort angrepp ni har. Om det inte blir klassat som försäkringsskada, så sanera så mycket du/ni kan själva.

Okej, tack för ditt svar! 

Vi har bott i mögelangripet hus tidigare (när jag var liten) och det har satt skräck i mig. Vi var sjuka jämt och anticimex sade att det bästa vi kunde göra var att flytta eftersom hyresvärden inte tog det på allvar (vattenläcka under huset som resulterade i svartmögel). Men ska absolut ta hit en fackman.

• Ruggugglan
    Nyfikna72 skrev 2014-02-02 14:30:41 följande:
    Om du inte ser nån påväxt och inte tycker att det luktar konstigt så är det nog ingen fara. Handlarndet bara om en rå källare som emellanåt kanske torkar ut så är det liten risk för mögel eftersom det helst behöver nåt organiskt att leva på. Skulle det mot förmodan växa lite i nåt hörn på betongen så är det som sagt bara att tvätta bort.
    Okej. Då är det säkert så Problemet dyker bara upp om det är mkt blött ute eller om det kommer en riktigt kraftig skur. Annars luktar det inte där nere.
Svar på tråden Problem med fukt/vatten i källaren, mögel?