• Adenine

Insemination, ensamstående mamma redan nu, orkar man?

Hej!

Letar lite efter andra som är/varit helt ensamstående med ett el fler barn, som funderar eller redan gjort slag i saken att inseminera sig för att få ett syskon.

I mitt fall börjar väl äggen ta slut om ett par år och jag vill så oerhört gärna att mitt barn ska få ett syskon. Jag har allt ansvar för barnet, och situationen är så infekterad med pappan att jag just nu inte vågar se att jag skulle kunna hitta en snäll och pålitlig man som barn till ett syskon innan tiden helt är ute… Obestämd

Orkar man vara ensam med två små på heltid? Är jag bara naiv? Jag vill ju så gärna att mitt barn ska ha ett syskon att växa upp med, och gläds även så mycket åt mitt barn och vill gärna se att jag skulle orka med ett till. Som sagt - tacksam för andras erfarenheter!

Mvh

• Svar på tråden Insemination, ensamstående mamma redan nu, orkar man?
  • hundgalen
    Adenine skrev 2014-02-02 00:05:48 följande:
    Hej!

Letar lite efter andra som är/varit helt ensamstående med ett el fler barn, som funderar eller redan gjort slag i saken att inseminera sig för att få ett syskon.

I mitt fall börjar väl äggen ta slut om ett par år och jag vill så oerhört gärna att mitt barn ska få ett syskon. Jag har allt ansvar för barnet, och situationen är så infekterad med pappan att jag just nu inte vågar se att jag skulle kunna hitta en snäll och pålitlig man som barn till ett syskon innan tiden helt är ute… Obestämd

Orkar man vara ensam med två små på heltid? Är jag bara naiv? Jag vill ju så gärna att mitt barn ska ha ett syskon att växa upp med, och gläds även så mycket åt mitt barn och vill gärna se att jag skulle orka med ett till. Som sagt - tacksam för andras erfarenheter!

Mvh
    Hej,

Jag är inte i exakt samma sits som dig, jag har mitt barn varannan vecka men jag har bestämt mig för att inseminera mig i sommar, jag kan helt enkelt inte tänka mig att dela på ett barn en gång till. Men hjälp jag undrar om jag gör rätt? :)
  • Adenine

Ja, det är sjukt svåra beslut. Livsavgörande både för en själv och ens barn. Hade varit enklare med facit i hand på en gång. Jag vill heller inte "dela" på barnet. Avundas dem som har varannan vecka och verkligen får det att funka, men i mitt fall är det så otänkbart. Helst av allt vill man kanske ha ett stabilt och varaktigt förhållande så man inte ens behöver tänka i dessa banor… :-/

Skicka gärna ett privat meddelande till mig, om du vill, tycker det är så intressant att höra hur andra tänkt!

• KickiHH

Hej 

Är ensamstående med ett barn ( 3år) Gjort ivf med anonym donator) och är idagarna på gång med syskonförsök och även försökt tidigare.
    Jag tror att man absolut orkar. Självklart finns det jobbigare perioder, ex sömbrist i början och när de är sjuka, svåra beslut ibland,  men själv försöker jag tänka på att de kommer att ha varandra i  framtiden när jag och mina föräldrar inte finns längre.

• Palle76

Jag är lite inne på samma spår, har en liten på 3 år men vill så gärna ha en till, både för min del och för att han ska få ett syskon. Har min son på heltid förutom varannan vecka Just nu sitter och o väger xram o tillbaka om jag orkar ha en liten helt på egen hand, längtan efter en liten till väger faktiskt tyngre än mitt sociala liv på ett sätt.

• PoL

Hej! Nu är det såklart väldigt individuellt vad man orkar med och vilket slags liv man trivs med, men jag är ensam med två - förhoppningsvis snart tre - barn

Jag har liknande situation som Ts, kände att jag längtade efter ett syskon men skulle aldrig riskera utsätta min familj för nåt ens i närheten av det som varit och är med pappan till mitt första barn. Så efter flera års överväganden skaffade jag ett andra barn via en klinik i Dk! Och det har fungerat så bra att jag ett par år senare nu är gravid igen via samma donator. För mig har det faktiskt även blivit en bra avledning med ett barn till att fokusera på när exxet drar igång med nya bråk.

Har man verkligen funderat igenom vad man klarar av själv och vilket stöd som finns i de lägen man behöver hjälp tror jag man har svaret

Svar på tråden Insemination, ensamstående mamma redan nu, orkar man?