• Pappa201301

Hur länge kan mamman vägra skriva under faderskap?

Hej Hur länge kan mamman vägra delta i faderskapsbekräftelse om ett barn som är tre månader? Hon har berättat för barnmorskan att det är jag som är pappan. Jag har skrivit på faderskapsbekräftelsen men hon fortsätter vägra att ha med familjerätten att göra. Och nä jag får inte så mycket som se eller träffa lillgrabben. Och kan ju heller inte stämma hon i tingsrätt. Vad kan man göra? Hur länge tillåts hon göra så här innan familjerätten tar i med hårdhandskarna? Tjao

• Svar på tråden Hur länge kan mamman vägra skriva under faderskap?
  • Ramborg

Kontakta socialtjänsten i kommunen. De är skyldiga att hjälpa till att fastställa faderskapet. Om hon inte svarar på tilltal får de väl stämma henne och tvinga fram dna-test av dig och babyn. Om du tjatar på dem kommer det gå fortare men det kan ta lång tid.

42.
  • Anonym (vill veta)

Kan du begära DNA-provtagning på barnet?   Undrar om mamman kan vägra det.   Jag tvingades låta dem sticka vår ganska nyfödda baby i tårna för blodprov för bestämmande av faderskap.  Min man tvivlade på att han var far till vårt barn...    Soc-tanten som kontaktade mig uppgav att jag skulle vara väldigt tacksam att samhället kostade på utredning så att frågan var löst en gång för alla.

Varför kan du inte ta tingsrätten till hjälp?   Jag kan inte alls reglerna,  vet dock att faderskapsmål ibland tas upp där.   I varje fall när DNA-test gjorts.   Även när kvinnan fortfarande är gift med en man och vill ha en annan mans faderskap fastställt.

• Anonym (Hanna)

Hon kan vägra hur länge som helst men hon kan inte kräva underhållsstöd från försäkringskassan eller underhållsbidrag från dig om du inte står som fadern på pappret. Och undanhåller hon det så är fk stenhårda på att inte betala ut.

• Pappa201301

Men Hanna kan hon verkligen vägra utan att familjerätten till slut tar till tingsrätt?

• Anonym (Hanna)
    Pappa201301 skrev 2014-02-01 21:53:37 följande:

Men Hanna kan hon verkligen vägra utan att familjerätten till slut tar till tingsrätt?

Nej de kommer ju kräva att hon säger vem det är.
  • Anonym (.-.)

Är inte helt hundra på det här men om mamman inte är var gift med en annan man än du när barnet föddes så borde du ha rätt att hävda faderskap till barnet och kräva dna test.

Jag vet inte om det behöver gå genom rätten eller inte.

OM mamman var gift med en annan man då barnet föddes är han fadern och så vitt jag vet kan ingen utomstående upphäva hans faderskap. (Alltså endast mamman, pappan eller barnet kan)

• MKJ

En man kan inte gå till tingsrätten för att få det fastställt att han är fader till barnet. En sådan talan kan bara väckas av barnet självt.
    En fader som vill bli fastställd som fader får gå till soc och be dem göra en utredning. Om de tycker att det behövs kan de på barnets vägnar väcka talan i tingsrätten. Tingsrätten kan då besluta att det ska genomföras ett DNA test vilket mamman inte kan neka.

• memis

Du har ju rätt att genom DNA bekräfta att du är pappa och efter det kan hon varken neka dig som far eller att ha umgänge med barnet! Kontakta soc så hjälper dom dig vidare.

• Kjell2
    memis skrev 2014-02-06 20:05:47 följande:
    Du har ju rätt att genom DNA bekräfta att du är pappa och efter det kan hon varken neka dig som far eller att ha umgänge med barnet! Kontakta soc så hjälper dom dig vidare.
    Formellt sett har han inte det. Endast mamman, och socialtjänsten kan driva frågan till domstol.

Vad man som pappa måste göra är att driva ärendet via socialtjänsten och be dem att i först hand trycka på mamman och om inte det går, driva till domstol.
  • Anonym (vill veta)
    Kjell2 skrev 2014-02-06 20:12:21 följande:
    Formellt sett har han inte det. Endast mamman, och socialtjänsten kan driva frågan till domstol.

Vad man som pappa måste göra är att driva ärendet via socialtjänsten och be dem att i först hand trycka på mamman och om inte det går, driva till domstol.
    OK,  då var det så min man gjorde;  bad soc om hjälp med faderskapsutredning.
  • pappa20130101

hejsan

ja nu har hon skrivit under faderskapsbekräftelsen.
    så exakt tre månader på dagen har man på sig som mamma att totalt utestänga pappan från allt vad umgänge
    och ens rätten att stämma hon inför tingsrätt med hjälp av att ge fanken i att skriva under.
    plus att det lär ju ta en tid innan tingsrätten tvingar henne att gå med på umgänge mellan mig och sonen.
    joda nu på måndag ligger det en stämning på tingsrättens bord 07:00.

kom ihåg ni andra pappor som kämpar för att få vara pappa till ert barn"hoppet är det sista som överger en"

pappan

• memis

Håller med ovanstående! Sluta aldrig kämpa för ditt barn:)

• Anonym (tveksam)

Familjerätten är skyldiga att driva frågan (i barnets namn) om faderskap både mot en trilskande mamma och en ovillig pappa. Lagen säger att faderskap bör vara fastställda inom ett år från barnets födelse ....

• Anonym (.....)

Se till att alla yrkande är interimistiska så att mamman inte kan förhala mer...

• Anonym (tveksam)
    Anonym (.....) skrev 2014-02-17 00:15:15 följande:
    Se till att alla yrkande är interimistiska så att mamman inte kan förhala mer...
    Pappa har inte mandat att driva ett faderskapmål med "interimistiska yrkanden" själv. Faderskap är ingen privatsak, det är upp till socialnämnden att agera som part i målet i barnets namn ...... Drar dåt ut på tiden är det soc man skall lägga krut på!!
Svar på tråden Hur länge kan mamman vägra skriva under faderskap?