• SweetJune

Frågor föräldrapenning

Hej!

Min man har oregelbunda arbetstider, dvs han har en fast tjänst, tills vidare, men han jobbar varannan helg och är ledig 1-2 vardagar mitt i veckan. Han har ett 4-veckors schema. Vad ska han tänka på när han tar ut föräldrapenning? Måste han ta ut föräldrapenning för de dagar han skulle ha jobbat eller kan han ta månd-fred?

Om han tar ut en dag/vecka i föräldrapenning måste det vara en dag som han normalt jobbar?

När barnet är ett år ska han vara föräldraledig och jag ska tillbaka till jobbet. Hur kan vi båda ta ut föräldrapenning utan att använda dubbeldagar och behålla sgi? kan man göra att han tar exempelvis söndag-torsdag (5 dagar) och jag fre-lör (2 dagar) och så jobbar jag sön-tors? måste jag ta ut måndag också eftersom jag tar ut lördag?

Har ni även möjlighet att förklara vad som händer om man tar ut föräldrapenning under lörd-sönd eller en av dem dagarna? har läst att då måste man ta ut en vardag i anslutning till helgen?

Tack för er hjälp.

• Svar på tråden Frågor föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej

Om din man ska ta ut föräldrapenning under en längre period, till exempel när han ska vara föräldraledig så kan han ta ut föräldrapenning måndag-fredag.
    Om han avstår arbete en dag per vecka för att ta ut föräldrapenning så är det den dagen han avstår arbete som han måste ta ut föräldrapenning på.

Det ni ska tänka på är att ni tar ut föräldrapenning i samma utsträckning som ni skulle ha arbetat och att sysselsättningen tillsammans blir minst 5 dagar per vecka för er båda var för sig.

Om du ska ta ut föräldrapenning enligt sjukpenningnivå antingen lördag eller söndag så måste du ta ut föräldrapenning (sjukpenningnivå) antingen fredag eller måndag i direkt anslutning till helgen.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden Frågor föräldrapenning