• Desiderans

Amningsrutin 4 månaders

Hej!
    Jag skulle gärna vilja höra hur andra har det gällande amningsrutiner för era bebisar i 4 månaders åldern. Finns det rutiner över huvudtaget? Hur ser en vanlig dag ut? Har du/ni gjort något speciellt för att "styra" bebisen att amma vid vissa tillfällen?
    Frågar för att jag är nyfiken! Glad

• Svar på tråden Amningsrutin 4 månaders
  • Flickan och kråkan

Alla mina tre har varit rätt regelbundna i sitt amningsmönster i den åldern. Ammat med 1,5-2 timmars mellanrum dygnet runt. Ammar fritt så när de vill amma så får de amma helt enkelt .

• Pandamamma79

Ammade prick var tredje timme med första till hon var 3 mån. Efter det var tredje timme på dagarna till hon var 6 mån. Hon var dålig på att säga till själv från start, så det var till att klicka var tredje timme. Hon vägrade amma vid ca 9 mån. Så då slutade vi.

Andra ammade jag ca var tredje timme upp till 6 mån, dygnet runt. Hon hade mer behov än första och vissa nätter var det varannan timme. Trodde att hon skulle vilja amma för alltid , men hon slutade tvärt vid 7 mån.

• Natulcien

Nej, vi hade inga som helst rutiner då. Han fick äta när han var hungrig, helt enkelt. Fast efter ca 3 månader så började han bli hyfsat förutsägbar och ganska regelbunden i sig själv, och åt oftast med ca 1,5-2 timmars mellanrum. Och det var på dagtid.På natten slutade han äta när han var 2,5 månader.

• Desiderans

Oj, så olika det kan vara. Jag ammar också fritt och dottern är väldigt oregelbunden och inte alls förutsägbar. Ibland går det fem timmar emellan och ibland vill hon amma varje timme... Det har inte gått en natt då hon inte vill amma minst två ggr..

• Pandamamma79
    Desiderans skrev 2014-02-03 19:42:19 följande:

Oj, så olika det kan vara. Jag ammar också fritt och dottern är väldigt oregelbunden och inte alls förutsägbar. Ibland går det fem timmar emellan och ibland vill hon amma varje timme... Det har inte gått en natt då hon inte vill amma minst två ggr..

Ja, verkligen. Vår första vaknade inte på natten alls i början, sov tolv timmar. Tyvärr gick hon ner i vikt så vi fick börja väcka henne, som jag skrev innan var tredje timme.

Fick ta av pyjamas och byta blöja annars vaknade hon inte...

Sen kommer andra barnet och man får inte sova knappt en timme i sträck
  • Mercurialis

Inga styrda rutiner alls. Sonen brukade vakna vid 6-tiden och jag ammade honom första gången den dagen. Sedan ville han bli ammad ungefär var tredje timme fram till 18-tiden då jag gjorde i ordning honom för natten. Sedan sov han till ungefär kl 23, då han vaknade för att äta en sista gång inför natten.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Amningsrutin 4 månaders