• Anonym (betala hemma)

Hur mycket betalar era barn för att bo hemma efter studenten?

Jag hamnade i en diskussion om att betala hemma/inte betala hemma när barnen har tagit studenten. De flesta i sällskapet svarade att deras barn inte betalar något, vilket vår dotter inte heller gör. Det skulle aldrig falla min fru och mig in att ta betalt för att låta våra barn bo hemma. Då tjänar hon ändå mellan 20-22k varje månad och tog studenten i juni -13. Hur mycket betalar era barn hemma? Ni som låter barnen betala, hur ser er ekonomi ut?

• Svar på tråden Hur mycket betalar era barn för att bo hemma efter studenten?
  • Lena

Jobbar mina barn får de betala för mat och driftskostnader men inte ränta, amortering, hemförsäkring, tv-avgift osv. Totalt kanske 4000kr per månad för mat och boende. det ger ändå mycket pengar över för barnet.

• Akua

Frågan vänder sig inte till mig då jag är 26 år och utan barn, men jag har aldrig betalat när jag bott hemma och jag bodde hemma till 21års åldern. Men jag hjälpte till med tvätt, lagade middag till föräldrarna om jag var hemma på dagarna och inte dom. Hjälpte till i hemmet helt enkelt.

• Airlessplace

Tog studenten juni -11 och betalade då cirka 3-4000 hemma varje månad. Hade jobb med cirka 20 000 i lön innan skatt. Tyckte att det var självklart att jag skulle bidra hemma ekonomiskt, hade ju ändå tillräckligt mycket pengar kvar för att kunna få ihop kontantinsats ganska fort.

De jag känner som sluppit betala hemma är samma personer som inte flyttat hemifrån heller

• Fjärilslarv

jag betalade 3000kr + min egen mat.

• Anonym (...)

Jag hade det lite struligt hemma sista året på gymnasiet, så jag flyttade hem till pojkvännen och hans familj.
    Där behövde jag inte betala någonting, så länge som jag skötte skolan. 
    Direkt efter studenten, typ i slutet på augusti ryckte pojkvännen in i lumpen och jag ville inte bo hos hans familj helt själv, så jag flyttade tillbaka hem. 
    Hemma hade vi inte råd med att jag gick arbetslös och inte betalade för mig, så jag fick snällt gå till soc och be om pengar för mig. Tror att det bara handlade om en eller två månader, för i slutet på september började jag jobba på donken. Då kom jag faktiskt inte ihåg hur mycket jag betalade, men det var väl typ lika mycket som jag hade fått av soc, drygt 3-4 tusen har jag för mig. Flyttade hemifrån vid mars så det handlade inte om så många månader.
    När jag två år senare var tvungen att flytta tillbaka hem igen har jag för mig att jag betalade typ hälften av alla kostnader (Då hade jag börjat plugga och jobbade 75%) det handlade inte om så många månader det heller, typ 5-6 månader innan jag kunde flytta för gott. 

• Anonym (betala hemma)
    Lena skrev 2014-01-31 12:37:39 följande:
    Jobbar mina barn får de betala för mat och driftskostnader men inte ränta, amortering, hemförsäkring, tv-avgift osv. Totalt kanske 4000kr per månad för mat och boende. det ger ändå mycket pengar över för barnet.

Ungefär hur stora nettoinkomster har ni i hushållet? De vuxnas är mest intressanta.
    Akua skrev 2014-01-31 12:44:09 följande:
    Frågan vänder sig inte till mig då jag är 26 år och utan barn, men jag har aldrig betalat när jag bott hemma och jag bodde hemma till 21års åldern. Men jag hjälpte till med tvätt, lagade middag till föräldrarna om jag var hemma på dagarna och inte dom. Hjälpte till i hemmet helt enkelt.

Hjälpa till med saker som tvätt har våra barn alltid fått göra så det är inte ens något vi behöver påtala. Hur mycket sparade du av dina inkomster? Vår dotter sparar alltid halva lönen.
  • Anonym (betala hemma)
    Airlessplace skrev 2014-01-31 12:48:32 följande:
    Tog studenten juni -11 och betalade då cirka 3-4000 hemma varje månad. Hade jobb med cirka 20 000 i lön innan skatt. Tyckte att det var självklart att jag skulle bidra hemma ekonomiskt, hade ju ändå tillräckligt mycket pengar kvar för att kunna få ihop kontantinsats ganska fort. De jag känner som sluppit betala hemma är samma personer som inte flyttat hemifrån heller

Okej. Mina upplevelser är andra. De flesta av mina bekantas barn studerar på universitet(på ansedda program) men har ofta tagit ett sabbatsår och jobbat lite för att sedan flytta hemifrån.
  • sextiotalist

Nu börjar mina vänner ha barn i den åldern, ja de betalar hemma om de har inkomst eller stiudielån.
    Om vår son skulle bo kvar hemma, ja, då får han vara med och bidra med sina kostnader.
    Min sambo har då haft barn att försörja i över 30 år, det räcker för hans del.

Själv har vi alla syskon betalat hemma, oavsett om vi pluggat eller arbetar. För mig är det självklart.

• Anonym (...)

I mina småsyskons fall var det lite annorlunda då hade familjen fått lite bättre ekonomi.
    Ena syskonet flyttade hemifrån när tvåan på gymnasiet började, då fick syskonet och partnern bo själva helt gratis i partnerns förälders lägenhet. Tror till och med att de fick mat och fickpengar varje månad. Direkt efter studenten började båda jobba på heltid och då fick de betala en del av hyran och allt annat själva.

Det minsta syskonet bodde hemma i två år efter studenten och behövde inte betala någonting alls och fick allt nödvändigt bekostat. Pengar från extrajobbet blev rena nöjespengar.

• blomman07

Jag jobbade halvtid och betalade bara 800kr när jag var 19-20. Handlade min egen mat till stor del (inget krav visserligen, jag är bara kräsen) och tvättade väl oftast själv de dagar jag inte jobbade. Är 23 idag och bor med sambo i bostadsrätt, nu är jag dock föräldraledig och betalar ingenting här heller, haha.

Svar på tråden Hur mycket betalar era barn för att bo hemma efter studenten?