• Nany

HJÄLP!!!!!!!!!!

Hjälp med potträning. Hen är 3 år nu och vi har hållit på och pott tränat i 8 månader nu. Det känns att vi har testat alla möjliga metoder men hen släpper inte blöjan.
    Vi har:
    Testat med belöning
    Vara utan blöja
    gå in på toa efter varje måltid och efter man har vaknat och innan läggning
    vi har provat att gå in varje timme
    Men hen kissar ändå på sig eller i blöjan. Bajsar i blöjan.
     någon som har varit med om något liknande o har tips

• Svar på tråden HJÄLP!!!!!!!!!!
  • La Lola

Vänta tills barnet är redo.
    Sluta stressa.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Philippa
    La Lola skrev 2014-01-31 10:25:33 följande:
    Sluta stressa.
    Precis.... bara att vänta.
  • Sultana

Ditt barn är inte redo, spelar ingen roll hur mkt du försöker. Gör en paus och prova igen tids nog.

• blommogram

vi hade som du. försökte med allt och inget funkade. så vi släppte allt med vad potträning innebär och lät henne ha blöja istället. men efter någon månad så från en dag till en annan va hon utan blöja, helt, till och med på natten. hon blev redo av sig själv då. och ioch med att vi försökte och tränade med pottan och toan så visste ju hon hir man skulle göra...
    så ta det lungt och uppmuntre istället barnet att med egen vilja ta av blöjan och på gå på toan ibland, utan press från någon.
    lycka till!

• Nany
    La Lola skrev 2014-01-31 10:25:33 följande:
    Sluta stressa.
    hur vet man att barnet är redo? säger dem till själva?
  • Nany
    blommogram skrev 2014-01-31 10:42:42 följande:
    vi hade som du. försökte med allt och inget funkade. så vi släppte allt med vad potträning innebär och lät henne ha blöja istället. men efter någon månad så från en dag till en annan va hon utan blöja, helt, till och med på natten. hon blev redo av sig själv då. och ioch med att vi försökte och tränade med pottan och toan så visste ju hon hir man skulle göra...
    så ta det lungt och uppmuntre istället barnet att med egen vilja ta av blöjan och på gå på toan ibland, utan press från någon.
    lycka till!
    Hur slutade hon till slut? sa hon till? hur länge avbröt ni?
  • La Lola
    Nany skrev 2014-01-31 10:48:24 följande:
    hur vet man att barnet är redo? säger dem till själva?
    En del säger till ja, annars testar man nån gång då o då o ser hur det funkar.
    Det blir så tokigt om man stressar för det märker ju barnet.
  • blommogram
    Nany skrev 2014-01-31 10:50:29 följande:
    Hur slutade hon till slut? sa hon till? hur länge avbröt ni?
    vi avbröt efter kanske tre månader och så efter stoppet så tog det kanske en månad tills hon helt sonika tog av sig blöja och sa att nu ska kag kissa, på pottan.och sen dess gjort det. klart man får påminna och fråga om toabesöken. men det funkar hur bra som helst. är lite förvånad att natten också blev utan blöja direkt. hade förbrett ett paket blöjor till det redan...men det behövdes ju inte. 
  • Nany

Det är så svårt med hen. Vissa dagar går så bra o hen verkar inte vilja ha blöja mer o andra dagar vänder det direkt. Stressen kommer eftersom hen är 3 år och jag får alltid kommentarer från andra som Oj har hen fortfarande blöja hen är så stor nu. Blir så irriterad. Liksom vad kan jag göra. Det har orsakat så mycket onödiga konflikten med hen blir så ledsen

• La Lola
    Nany skrev 2014-01-31 11:14:24 följande:
    Det är så svårt med hen. Vissa dagar går så bra o hen verkar inte vilja ha blöja mer o andra dagar vänder det direkt. Stressen kommer eftersom hen är 3 år och jag får alltid kommentarer från andra som Oj har hen fortfarande blöja hen är så stor nu. Blir så irriterad. Liksom vad kan jag göra. Det har orsakat så mycket onödiga konflikten med hen blir så ledsen
    Skit i vad andra anser. Utgå från ditt barn eftersom alla barn är olika.
    Mina har varit runt 4 när de slutat med blöja.
  • blommogram

ja skit i vad andra säger. 
    min va tre år och tre månader. men hade hon inte velat att sluta då och visat att hon inte va redo så hade vi ju försökt igen. även om hon hade  blivit över fyra när hon väl slutat. 

• Nany

Aa det är sant. Men man blir så trött på när man hör alla kommentarer. Jag får skita i alla andra. Alla spelar duktiga mammor. Så trööööööööttttttt man blir på dem. Vi får hoppas att hen blir blöjfri snart

• La Lola
    Nany skrev 2014-01-31 13:25:47 följande:
    Aa det är sant. Men man blir så trött på när man hör alla kommentarer. Jag får skita i alla andra. Alla spelar duktiga mammor. Så trööööööööttttttt man blir på dem. Vi får hoppas att hen blir blöjfri snart
    Säg ifrån. Säg att alla barn är olika o att du skulle uppskatta om de höll sina kommentarer för sig själva.
  • RetroS

Ta det lugnt. Ert barn blir torr snart. Vi använde belöning i form av stjärnor, som hon fick klistra på ett ark. Små för kiss och stora för bajs. Sedan hade vi lovat att hon skulle få köpa en valfri sak i leksaksaffären när arket med de stora stjärnorna var tomt. När vi sedan gick till leksaksaffären var hon så gott som torr. Händer fortfarande missöden, men blöjorna har vi gett bort till dagis.

Filbunke!
  • Nany
    RetroS skrev 2014-01-31 14:55:30 följande:
    Ta det lugnt. Ert barn blir torr snart. Vi använde belöning i form av stjärnor, som hon fick klistra på ett ark. Små för kiss och stora för bajs. Sedan hade vi lovat att hon skulle få köpa en valfri sak i leksaksaffären när arket med de stora stjärnorna var tomt. När vi sedan gick till leksaksaffären var hon så gott som torr. Händer fortfarande missöden, men blöjorna har vi gett bort till dagis.

Tack för tipsen. Det får ta den tid den tar
Svar på tråden HJÄLP!!!!!!!!!!