• schmek

problem med amning

För ca 2 veckor sedan var jag tvungen att ge flaska till min lilla tjej på natten, då hon inte kunde amma sig mätt. På dagarna ammade hon fortfarande. Sen vart det mer och mer flaska, och nu tillslut har hon börjat tuttvägra. Brösten känns helt tomma, och jag kan inte heller pumpa ut något (endast några droppar och enstaka sprut) varken med manuell eller elektrisk. Jag vill så himla gärna få igång amningen!! Men jag undrar.. det bästa vore ju självklart att strunta i nappflaska, men det enda hon gör när jag lägger henne till bröstet är att skrika sig hes och fäkta med armarna.. jag kan ju inte strunta i att ge henne mat, så tillslut blir det flaska ändå. Hon är 5 veckor gammal. Vaaaaaad ska jag göra??!

• Svar på tråden problem med amning
  • Pandamamma79

Fortsätt pumpa och se ifall du kan få igång flödet mer. Hon verkar gilla att det kommer som det gör ur flaska. Antagligen måste hon ligga längre vid ditt bröst för att bli mätt...eller?

Men om det skulle vara så att hon inte vill amma längre så är det ju inte hela världen. Många ammar inte. Det blir friska glada barn av flaskbarn också.

• Kira2

Försök erbjud bröstet ofta, men ge henne bröstet när hon inte är jättehungrig, då har hon säkert inte tålamod. Lycka till!

Frumariah.blogg.se

• schmek

Testade nyss när hon vaknade att ge bröstet. Hon sög 2-3 gånger, och sen släppte hon. Fortfarande glad och tittade nyfiket runt. Tutte igen, släppte efter 2 sug. Sådär höll jag på i säkert 30 min, och tillslut vart hon skitförbannad och skrek som en tokig.. Testade även amingsnapp mellan varven, men samma resultat. 2-3 sug, och sen släppte hon. Har inte heller hört att hon sväljer, så det verkar inte komma nån mjölk alls :(

• Kira2

Men kan säker ta ett tag innan mjölken kommer igång igen. Men du gör helt rätt! Pumpa lite mellan med! Ju oftare hon tuttar desto snabbare ska det komma igång sägs de!

• schmek

Men som folk skriver, att man ska ta bort flaska helt? S Då får hon ju ingen mat?! För annars lär hon sig väl att hon tillslut får flaska iallafall..?

• BalchensMalin

Hur går det för dig? Har en tjej på 9 veckor som vägra bröstet oftare och oftare. Nu är det inte mycket mjölk kvar. Fundera på att sluta amma helt då det tar väldigt mycket av energin för att försöka amma henne som ändå alltid sluta med att man få göra tillägg efterråt :( Men tycker det känns svårt att lägga av, känns som man ger upp:(

• Alexi

TS, man får fasa ut flaskan lite successivt. Men vill du amma så är det ju att öka mjölkproduktionen som gäller och då måste man kämpa och tokamma dygnet runt. Det är en klassiker att förstöra sin mjölkproduktion med mer och mer ersättning. Men går att komma ifrån om man vill och orkar kämpa.

• schmek

Jag har faktiskt "gett upp" nu Jag orkar inte må dåligt alla gånger på dygnet hon äter. Och på nätterna hade jag inget tålamod alls att försöka ge tutte. Så nu kör vi heltid på flaska. Sitter hela tiden och försöker intala mig själv att det viktigaste av allt är ju att hon är mätt och belåten, inte vart maten kommer ifrån!

• BalchensMalin

Du har helt rätt! Att bebisen bli mätt är ju huvudsaken. Det är ju egoistiskt att försöka amma om det inte gör bebisen mätt. Det svåraste är ju att själv acceptera att amningen inte är det enda. Skönt att du har tagit steget. Jag hoppas att du nu kan njuta av hennes matning. Är mysigt att ge flaska oxå, speciellt när amningen krånglar, man vet att man få en nöjd och mätt bebis. Jag har sagt till mig själv att vill hon ha flaskan istället så får hon det. Det är hon som bestämmer :) Jag ammar fortfarande på natten och kvällen, så länge det funka. På dagarna blir det enbart flaska nu. är så skönt att veta att hon blir mätt :)

Svar på tråden problem med amning