Min son röker!
Idag fick jag som mamma reda på att min 14, snart 15 årige son röker., visste verkligen inte hur jag skulle reagera. Vart mest besviken, vad tycker ni jag ska göra?
Idag fick jag som mamma reda på att min 14, snart 15 årige son röker., visste verkligen inte hur jag skulle reagera. Vart mest besviken, vad tycker ni jag ska göra?
Ja ditt barn är ju alldeles för ungt! Det är ju aldrig bra att röka men eftersom din son är så ung så kan du ju faktiskt kontrollera på ett annat sätt. Klart du kan kontrollera pengar, men att röka kan han nog göra iaf. I värsta fall mutning, men jag tror trots allt att prata om rökning är den bästa metoden. Kanske "tvinga" honom att se på dokumentärer som visar hur rökning skadar. Berätta hur orolig du blir när han göra sådär osv. Jag vet faktiskt inte, men det är det ja kommer på nu.
Är i samma situation som du, har precis fått ett erkännande av min snart 15 åriga tonåring. Har misstänkt en längre tid att det rör sig om mer än tjuvrökning.
Jag är själv ingen rökare ,inte min man heller.
Jag haaatar röklukt och än värre när man försöker dölja röklukten med andra dofter. Usch !!
Hur som helst är jag jättebesviken och jag har gjort klart för henne att jag inte vill veta av någon rökning hemma och hittar jag cigaretter kastar jag de osv. Men jag vet ju att hon kommer att röka på andra platser,
Jag ger henne inga extra pengar utöver månadspengen heller som jag gjort förut ibland.
Inte lätt det här, jag har pratat mycket om rökningens negativa effekter osv.
Ja, hursomhelst så är min besvikelse stor. Känns som ett misslyckande.
Jobbar inom vården och har sett många med kol och lungcancer så det blir extra jobbigt.
samma här-
Är så oerhört besviken på min ena unge som rökt sen första året i gymnasiet och är nu 21 år
Folk säger; jag skulle aldrig tillåta det, men rent krasst; vad kan du göra?
Klippa av fingrarna och låsa in dem på vinden?
Vi har aldrig tillåtit rökning hemma, pengar har stryps men barnet är en försigkommen en som haft extrajobb och egna pengar ganska länge.
Det utlovade betalda körkortet flög sin kos och får nu betalas av henne själv.
Jag har till o med försökt deala att om hon slutar så chippar jag ändå någon tusenlapp men ungen vägrar sluta och vill röka.
Jobbar också inom vården och det känns som ett stort stort misslyckande att hon röker
Vad är det han röker, cannabis?
men herregud vad överdrivet kanske fokusera på varför han röker ? hur han mår? nån som tänkt på det? nej de är bara förbud hit och dit.
Du måste hitta något som har verkligen vill ha eller göra. Ett långsiktigt mål. Om han inte röker så kommer du att hjälpa honom. Det tror jag hade kunnat funka för mig i den åldern.
Att bli arg, säga att det är farligt m.m. hade bara gjort mig duktigare på att dölja min rökning.
Se även till att agera snabbt innan han har varit fast för länge. En dag kommer han tacka dig!
Min undran är hur han får tag på cigaretter då det är 18-årsgräns?
Det är inga som helst problem och jag talar av egen erfarenhet. Jag är 18 nu och slutade röka för två år sedan. Jag började röka när jag var 13 och då fanns det en snubbe som köpte ut om han fick typ 5-10 kr för besväret. (Vill man röka så är det värt dem extra pengarna)
Han brydde sig inte om åldern alls. Allt var väldigt enkelt. Man knackade på hans dörr, sa vad man ville ha, lämnade pengar, gick och ställde sig på ett förutbestämt ställe, han cyklade förbi och kastade diskret paketet till oss. Det här var ändå i ett litet samhälle med mindre än 3000 invånare. Jag vill inte ens tänka på hur många liknande personer det måste finnas i större städer.
När jag var runt 15-16 hade jag jämnåriga kamrater, (jag var för feg) som gick in och handlade cigaretter i mindre kiosker, de behövde inte visa någon legitimation eller någonting. Folk vill tjäna pengar. Speciellt i mindre kiosker, där ger de blanka f-n i hur gammal du är så länge du betalar för dina varor.
Min 16-åriga dotter har rökt sen hon var 13 år. Jag har testat det mesta inklusive att strypa alla ekonomiska tillgångar och likt förbannat har hon fortsatt och är sen lång tid fast i rökningen. Vi tillåter henne inte att röka, men hon gör ingen hemlighet av det. Vill egentligen bara säga att det är sjukt svårt att stoppa och jag kan bara hoppas att hon tar sitt förnuft till fånga vad det lider.
Min dotter började vid 13 års ålder. Vi visste om det vid 15 Vägrade , förbjöd , lockade mmmmmm Inget funkade. Förra sommaren slutade hon vid 18 års ålder bara så där. Ingen av föräldrarna röker
Många många tonåringar går genom en rökarperiod. Det är ingenting att bli alldeles för upphetsad över. Jag själv slutade när jag var 19 och började få svårt att få ihop ekonomin.