• submarine

Jourhem och omhändertagande?

Vad är villkoren för att ett barn ska bli omhändertaget av soc antingen tillfälligt eller permanent? Är det någon som har bevittnat ett omhändertagande av mindre barn säg 3-5 år? 
    Och hur ser miljön ut på ett jourhem? Är det sterilt och tråkigt eller mysigt o plyshigt?

• Svar på tråden Jourhem och omhändertagande?
  • Anonym (Soc.)

Jourhem är ju vanliga familjer som tar emot barn akut.

Kriterierna för ett omhändertagande är att barn far illa i hemmet och att det ej går att lösa med frivilliga insatser.

• Anonym (?)

Hur miljön ser ut på ett jourhem?

Det är ju ett helt vanlig hem! Trodde du det var nån förvaringsplats för barn som nåt gammalt stelt barnhem från 30-talet?

• Anonym (Soc.)

Och ja jag har bevittnat och deltagit i omhändertagande av barn i den åldern. Det är alltid oerhört jobbigt och hjärtskärande . Trauma för barnet hur man än bär sig åt. Minst dåligt för barnet blir det om föräldern kan hålla ihop sig, följa med till jourhemmet, trygga barnet så gott det går. Sämst blir det för barnet om föräldern bryter ihop, försöker gömma sig under sängen med barnet, barnet måste brytas loss med våld från föräldern. Men det är ju självklart...

• Anonym (ja)

Om socialtjänsten anser att barnet/barnen far väldigt illa så kan de bli omhändertagna. Om det blir ett snabbt omhändertagande, om det är akut då sätts de i ett jourhem fram till de hittat ett familjehem som barnet kan bo.

Jourhem och familjehem är helt vanliga familjer som är godkända av socialtjänsten så ja, det är bra hem!

• submarine
    Anonym (?) skrev 2014-01-29 21:27:53 följande:
    Hur miljön ser ut på ett jourhem?

Det är ju ett helt vanlig hem! Trodde du det var nån förvaringsplats för barn som nåt gammalt stelt barnhem från 30-talet?
    Ok, det visste jag faktiskt inte. Jag trodde jourhem var ett hus ägd av kommunen eller liknande där dom tillfälligt får bo tills man hittat en familj.
  • Anonym (...)
    Anonym (ja) skrev 2014-01-29 21:39:32 följande:
    Om socialtjänsten anser att barnet/barnen far väldigt illa så kan de bli omhändertagna. Om det blir ett snabbt omhändertagande, om det är akut då sätts de i ett jourhem fram till de hittat ett familjehem som barnet kan bo.

Jourhem och familjehem är helt vanliga familjer som är godkända av socialtjänsten så ja, det är bra hem!
    Att bli godkänd som familje- jourhem innebär inte per automatik att det är bra hem!
  • Anonym (Soc.)
    submarine skrev 2014-01-29 21:41:43 följande:
    Ok, det visste jag faktiskt inte. Jag trodde jourhem var ett hus ägd av kommunen eller liknande där dom tillfälligt får bo tills man hittat en familj.

Sådana ställen existerar, men används bara i absoluta nödfall. Barnvänligt inredda men med den enorma nackdelen att personal kommer och går sina skift.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (...) skrev 2014-01-29 21:44:52 följande:
    Att bli godkänd som familje- jourhem innebär inte per automatik att det är bra hem!

Finns alltid de som tar sig igenom utredningen fast sedsn visar sig olämpliga men den stora majoriteten är vanliga varma familjer som vill göra gott.
Svar på tråden Jourhem och omhändertagande?