Jag har ett argt barn. Som alltid är arg...varit i 5 år!
Det bästa är att prata lugnt, inte stressa upp sig och inte skrika tillbaka. Tala alltid lugnt till barnet. Det tar väldigt mkt på tålamodet absolut MEN det tar också väldigt mycket på ens tålamod att hela tiden bli arg själv också. Jag har upptäckt att det är mycket mindre energikrävande att inte bli arg.
Sätt upp regler så han vet vad som händer när han inte "sköter sig" och när han sköter sig så får han positiv förstärkning. Inte bara när han gör dåliga saker.
Välj vilka strider som är viktiga för er och vilka som inte är det.
Jag t ex tar ingen strid om kläder för det är en ständig grej här hemma utan jag säger att "nu går jag om 10 minuter och har du inte kläderna på dig får du gå utan" och jag kan ärligt säga att jag inte ens kan räkna hur många ggr jag gått ut med honom i bara kalsonger i smällkalla vintern... och ja, jag gör verkligen det! Jag ger mig inte där. Tänker inte ta en strid om kläder utan då får han vara utan. Jag talar lugnt, packar ner kläder, skor och ytterkläder i en kasse och sedan tar jag barnet under armen och går...
Borsta tänderna däremot är viktigt här hemma så det får han inte strunta i, även om det alla gånger inte blir så noga så måste han i alla fall ha tandborsten i munnen en stund.
Vissa saker får han bestämma, andra saker känner jag är viktiga att hålla på. Välj era strider helt enkelt och har ni bestämt att edt inte är så viktigt, tjafsa inte utan säg ja med en gång.
Är det saker ni står på er med så måste ni hålla den! GE INTE MED ER! Bättre att ha färre saker som är NEJ så ni verkligen orkar hålla det. För nu vet han säkert att ni ger med er efter ett tag...barn är envisa och smarta! Det har troligtvis blivit en ond cirkel med nej hemma hos er... så försök göra tvärtom, säg ja istället typ när han säger "jag vill ha en kaka till!!!!!" i stället för att säga "nej du har fått 4 st redan, så nu får du inte fler för då får du hål i tänderna" så säg "förstår att du vill ha en kaka till, du kan få en kaka till i morgon när du kommer hem från förskolan/efter middagen". Visst, han blir säkert arg, men inte lika arg för ni har inte sagt nej... men då måste ni också hålla att han får en efter förskolan/middagen eller vad ni nu sagt. Det funkar faktiskt, kanske inte direkt men efter ett tag.
Försök att ge honom uppgifter så han känner sig stor. Det funkar rätt bra här. När han börjar tjafsa om något t ex att han inte får den maten han vill ha så be honom innan att vara med o laga maten t ex. Då brukar de bli stolta och det funkar bättre att äta. ELLER så väljer ni under en begränsad period att han får välja två rätter i veckan som bara HAN Får bestämma eller liknande, så han känner att han får vara med o bestämma.
Jag vet att många av dessa saker känns VÄLDIGT jobbiga och omständiga och man har ingen ork eller energi till att vara så "pedagogisk" men försök ta ett djup andetag och försök ändra inställning några veckor. TA ork till det, för det blir verkligen bättre...