• Jmlw

Provtagning innan insemination i Danmark

Hej!

Ringde idag gyn på sjukhuset i stan och sa att jag behövde hjälp med blodprov och ultraljudsundersökning inför framtida insemination. Hon frågade vem som begärt det och jag sa att det står i informationen från kliniken i Danmark. Då sa hon att de inte är finansierade för att göra sådant (förmodligen gentemot kliniken i danmark) och att det är endast privata gynmottagningar som gör sådant.

Är detta korrekt? Bör man inte kunna kolla upp fertilitetsmöjlighet inom landstinget trots att inseminationen kanske sker i Danmark?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Provtagning innan insemination i Danmark
  • Zodic

Vi har gjort precis detta i veckan, på mvc. I alla fall proverna, inte UL. Det är gratis enligt smittskyddslagen så det kan ingen hindra dig, men uppenbarligen blir vården genast vresig när man nämner Danmark.
    Vi ska göra ultraljudet om några veckor och fick först beskedet att det skulle kosta 2000:-, eftersom vi "valde vård utomlands" när hetrosexuella par får den här hjälpen för 200:-. Då blev jag arg och tyckte att det var sjukt att man ska behöva ljuga för att få samma vård, men det är alltså det man behöver göra. Ljug för fulla muggar, så får du hjälp. Sjukt.

Hoppas du får hjälp iaf :) Och ring vidare om dom verkar vresiga, finns ju fler ställen att kolla med.

• Mnihz08

Vi har fått betala för allt i Sverige och var glada att vi hittade en klinik som här som ville hjälpa oss trots att det blev dyrt. Alla de testerna har ju inte med "smitta" och göra och man kan inte begära dem själv bara sådär vad jag förstått det som. Vi betalade 1200kr för prover och då faxade de över proverna direkt. Sen har vi betalat 1500kr för varje VUL när vi kollade äggen. Tror tyvärr det är så det ser ut i de flesta fall.

• H 143

ringde precis sjukhuset här i stan, de visste inte om de kunde hjälpa oss med provtagning inför insemination i danmark.. (något med pengar..)
    sverige är inte aktuellt eftersom jag och min fru vill försöka nu, och vi har inte varit tillsammans tillräckligt länge.

allmänt rörigt här eftersom jag dessutom har cellförändringar och gyn är fram och tillbaks om jag ska bli gravid innan de behagar sig kolla upp dem igen..( varje gång jag pratar med dem heter det olika, " du har grad ett, och de läker ut.... men du ska inte bli gravid för de kan bli grad två, men vi har inte tid att kolla dig..")

• Jmlw

Tack för responsen! Känns lite motigt att provtagning känns som ett större hinder än själva inseminationen. Så frågan är väl om man ska ringa gynmottagningen igen å inte nämna danmark el om man ska satsa på privat klinik.

• Jmlw
    H 143 skrev 2014-03-27 14:22:55 följande:

ringde precis sjukhuset här i stan, de visste inte om de kunde hjälpa oss med provtagning inför insemination i danmark.. (något med pengar..)
    sverige är inte aktuellt eftersom jag och min fru vill försöka nu, och vi har inte varit tillsammans tillräckligt länge.

allmänt rörigt här eftersom jag dessutom har cellförändringar och gyn är fram och tillbaks om jag ska bli gravid innan de behagar sig kolla upp dem igen..( varje gång jag pratar med dem heter det olika, " du har grad ett, och de läker ut.... men du ska inte bli gravid för de kan bli grad två, men vi har inte tid att kolla dig..")

Hur har det gått för er? Ngt nytt på fronten?
  • Em83Sa89

Hej! Vi halkade in lite här då vi oxå diskuterar att skaffa barn.

Läste igenom allt och sitter nu och funderar på vad som menas med att ljuga om vart man planerar att göra inseminationen. Hur tänker ni då? Skickar de inte proverna till den klinik man måste uppge då? Känner mig lite förvirrad. :)

• H 143

vi fick ta prover på ett privat gyn, lyckades få en avbokad tid, alla prover såg bra ut,åkte ner till danmark i somras.men negativa gravtester (sedan att kroppen verkar tro att den är gravid..)

Svar på tråden Provtagning innan insemination i Danmark