• lille Birger

Kränkande veganpizza på menyn

Hej!

Jag tänkte höra vad ni tycker om denna diskriminerande och förtryckande pizzameny: www.ladda-upp.se/bilder/kqakqqpgqkjbug/

-Man tillskriver veganer olika egenskaper som att man inte ska äta animaliska produkter om man är vegan men äta animaliska produkter om man inte är vegan. Och det är helt onödigt, man skulle lika gärna kunna ha "animalisk pizza", "mellananimalisk pizza" och "ickeanimalisk pizza" som beskrivningar för vad man får, säger en bortskämd, vit kränkt kvinna till Expressen.

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-28 23:19
    Vet inte varför inte hela inlägget kom med. I slutet ska det stå

Vissa tycker att detta är en struntsak men
    Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickeveganpizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

• Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn
  • Fannypack

Är det veganer i veganpizza? Usch! Vilken tur att folk informerar!!!!

• lille Birger

Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickevegan-pizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.

• lille Birger
    Fannypack skrev 2014-01-28 23:23:44 följande:
    Är det veganer i veganpizza?
    Nej.
  • maritbinge
    lille Birger skrev 2014-01-28 23:25:33 följande:
    Det här som en vit kränkt tjej skrev på Twitter om att det finns en veganpizza bland alla ickevegan-pizzor. Varför ska man till och med sätta veganism på mat? Det är helt sjukt att dra alla veganer över en kam och säga att alla inte äter animaliska produkter. Det är inte okej.
    Klockan är mycket, gå och lägg dig.
  • CharlieGallifrey

Vänta va?
    Hänger knappt med.

Men jag tycker inte att man är vegan om man äter animaliskt. Precis som att man inte är vegetarian om man äter fisk.

Själv kallar jag mig för deltidsvegetarian. Dvs, jag äter vegetariskt när det finns. Så som på restauranger, i skolan och dylikt beställer jag inte kött. (detta då jag bor hemma och min familj gillar inte att jag ska ha annan mat)

• Tusselina

Behöver Birger lite hjälp att förstå att "tjej" inte definieras av vad man äter eller hur mycket medan "Vegan" gör just det redan i själva ordets innebörd. 

Normalfallet med pizza är att de brukar innehålla ost. Är någon vegan så äter de inte ost. Äter de ost så är de inte veganer. Alltså behövs för att de ska bli en "veganpizza" antingen utesluten ost (då behöver det knappast inte märkas) eller vad som är mer troligt här, en "fake-ost" vilket är intressant information för både veganer och icke veganer. (sojaost brukar inte vara så populärt bland befolkningen i allmänhet, speciellt inte om man förväntat sig ost). 

I allmänhet är det väldigt löjligt att bli "kränkt" över saker. Däremot var det bra löjligt och konstigt det Västerås pizzerian satt på sin meny (tycker "barnpizza" är rätt onödigt också, rimligare att påpeka att det är en mindre pizza, men det är ett ganska etablerat begrepp sedan lång tid tillbaka med stor konsenus. Det enda som skulle finnas som etablerat på meny relaterat kön fanns mer när kvinnor inte betalade på restaurang utan mannen alltid gjorde det och de på finare ställen då fick en meny utan priser på. Men denna typ av meny kan även användas vid exempelvis representation för de som bjuds oavsett kön).

Nej, den här jämförelsen fungerade inte alls Birger, du får försöka igen. 

• lille Birger
    Tusselina skrev 2014-01-29 00:29:51 följande:
    Behöver Birger lite hjälp att förstå att "tjej" inte definieras av vad man äter eller hur mycket medan "Vegan" gör just det redan i själva ordets innebörd.
    Veganism handlar om att avstå från exploatering av animaliska produkter, det är inte specifikt för kost.

Hur definierar du en tjej?
  • ladymidnight

Alltså, för att återgå till Expressenartikeln. Det är faktiskt rätt trist att tjejer "ska" äta mindre. Självklart menade pizzerian inget illa, men jag kan förstå att tonårstjejer som utsätts för en massa press och vikthysteri från alla håll och kanter hela tiden reagerar. Inte för att en tjejpizza är hela världen i sig, utan för att det blir en grej för mycket. 

Och innan någon säger att kvinnor faktiskt äter mindre än män: Ja, kvinnor äter generellt lite mindre än män, men kvinnor ska absolut inte äta barnportioner. 

Svar på tråden Kränkande veganpizza på menyn