• Tant brun

Ont ont ont! Även mellan amningarna

Har en liten kille född 1/1 som aldrig tagit bra tag. Fick tidigt stora sår (blödande) och fruktansvärt ont. Senaste två veckorna gör det ont även mellan amningstillfällena. I hela bröstet. Går med armbågarna tryckt mot kroppen för att alla rörelser är galet smärtsamma. Detta begränsar mig i allt, kan ju knappt hålla mitt barn mot kroppen. Av BVC har jag fått gelkompresser för snabbare läkning av såren och det har hjälpt. Fick även rådet att smörja Canesten på brösten där det ömmar men det hjälper inte. Har nu dragit ner på amningen till två tre gånger/dag. Nu är jag desperat, smärtan gör det svårt att sova och på dagarna sitter jag helst så stilla det bara går. Känner någon igen sig.

• Svar på tråden Ont ont ont! Även mellan amningarna
  • Längtarefterliten

Har du testat amningnapp? Har själv haft samma problem med min dotter när hon ammade, amningsnapp gjorde att de inte gjordfe lika ont.. 

• Natulcien

Jag fick också ont, men började använda amningsnapp. Det fungerade jättebra, och gjorde inte alls ont. Och vid sårighet så smorde jag med bröstmjölk, vilket också fungerade över förväntan. Prova det!

• Tant brun

Jag har provat amningsnapp men det fungerade inte. Gjorde precis lika ont. Började pumpa för att såren skulle läka och de har det nästan gjort. BVC tror inte på mjölkstockning och inte jag heller. Vi funderar på ev svamp, därav Canesten men inte ens det hjälper. Brösten är inte hårda eller knöliga och mjölken flödar, det känns mest som brinnande nålar. Och det är inte bröstvårtorna som är värst, hela bröstet gör ont.

• Flickan och kråkan

Man kan få ont i hela bröstet om man har ont i bröstvårtorna. Antar att det är nerver och liknande som hänger ihop. Jag har haft problem med white spots exempelvis i en bröstvårta och när det varit som värst (utan stockning) så har det gjort ont i hela bröstet.

TS, har du BB nära? Amningsmottagning? BVC är när det kommer till kritan inte så fantastiskt bra på det här med bröst och amning. Har du varit i kontakt med din amningsmottagning? Ta kontakt med dem så att du kan få professionell hjälp omgående. Gå inte runt och lid i onödan.

• mammasmirakel

Jag känner igen mig mycket i det du beskriver.
    Led i ett par veckor innan jag fick hjälp. Visade sig att svamp från dotterns mun smittat mina bröstvårtor och även gått in i mjölkgångarna. Sved som eld!
    Fick smörja med cortimyk samt så behandlades dottern med en medicin man penslade på tungan. Blev nästan
    Omedelbart bättre och helt bra några dagar senare.
    Fick medicinen till dottern utskriven direkt på BVC.
    Smärtan i mitt fall berodde alltså inte så såren som jag trodde utan svampen.

• Tant brun

Tack mammamirakel! Det är så det känns. Eld! Och jag tror inte heller smärtan kommer från såren eftersom själva amningen går hyfsat bra.

• mammasmirakel

Ja, tror faktiskt du kan ha drabbats av samma som jag gjorde. Låter åtminstone så.
    Grämde mig lite efteråt för att jag inte tagit upp det med BVC tidigare, med tanke på hur lättbotat det ändå var.
    Har du hunnit prata med ngn om det ännu?

• isolande

Sådär hade en kompis oxå, det var inflammation/infektion i bröstet och hon fick äta antibiotika. Det ska inte göra ont mellan amningarna, möjligtvis att det spänner då bebisen inte ammat på ett tag, men ont, nej. Gå till läkare och be dem ta blodprover så du är säker på att det inte är en infektion!

• isolande

För onda bröstvårtor, prova medelas Purelan salva. Räddningen för mina stackare som var som köttsår i början....

Svar på tråden Ont ont ont! Även mellan amningarna