• Anonym (arg fk)

behöver akut svar och fk har ju för ofta hög belastning

Ja som ovan. Har råkat ut för det aaallt för många ggr senaste (mängder behöver jobb, men ändå kan man inte nå fk och de bromsar det man behöver för att kunna jobba!!)
    Behöver ringa mitt jobb idag om arbete då jag är föräldraledig, men måste prata med er först. hoppas det går få svar här iaf.

Just nu är jag alltså föräldraledig. har varit i flera år. har bara 24h tjänst, men tjänat upp till 26 i mitt SGI att skydda. Mitt arbete har precis fått nytt schema och jag ser en hel del tider jag kan tänka att jobba nu för att spara dagar och se till min minsting inte behöver börja dagis förrän om 1 år.
    Nu har jag frågor kring detta då ert system är löjligt krångligt för folk som VILL arbeta.

1. Var går gränsen mellan
    att vara föräldraledig och jobba extra
    att vara tillbaka i jobbet, med lite föräldadagar som förkortning av arbetstiden?

2. Vad betyder skillnaden egentligen (pratade med er om detta på telefon förra månaden och då sa de något om just fråga 1..så funderade på vad det innebär egentligen)

3. Just nu om jag hoppar in och jobbar något, så ska jag skydda 5,2 (5h 12min) per dag. det är baserat på de 26h jag jobbat ihop innan föräldraledigheten. Om jag nu tex jobbar några korta pass i veckan, ska jag fortfarande gå på det? eller blir det att räkna på mina ursprungliga 24h?

4. Mina veckor är ju inte jämna tex 24h i veckan. utan ena veckan är 19 och andra 29. passen är också olika. något kan vara 4h och något 7h och 15min. Ska jag ändå räkna 5h 12min som skydda om jag tar något pass regelbundet?

5. Vilket är lättast bäst för att spara dagar och jobba? att kanske vara tillbaka helt och ta bort de dagar/timmar jag inte kan eller vill för hindra dagis osv ( jobbar tex 3dagar + 5dagar + 3dagar+ 5dagar i veckorna och funderar då på om man slipper använda fp tid upp till ca 5 dagar de dagarna man bara jobbar 3?)
    eller att göra som jag nu tänkt. vara hemma med jobba en helg i månaden och en till fredag och måndag och onsdag 4hs pass om de går med på dela av början för jag kan inte komma tidigare..

• Svar på tråden behöver akut svar och fk har ju för ofta hög belastning
  • Försäkringskassan

Hej!

Om jag förstår dig rätt så vill du börja arbeta för att spara dagar. Det du ska tänka på är att inte ansöka om föräldrapenning för tid då du inte är tillsammans med ditt barn. Har du ansökt om föräldrapenning en dag som du arbetar så är det viktigt att du lägger in en ny ansökan eller meddelar försäkringskassan den ändringen.

Om barnet är över 1 år så ska du tänka på att ansöka föräldrapenning 5 dagar/vecka, du kan blanda jobb med föräldrapenning och skyddar då din sjukpenninggrundande inkomst (SGI).

Du ska se till att du ansöker föräldrapenning de dagar du får korta pass. Den totala veckan ska bli mint 5 dagar.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden behöver akut svar och fk har ju för ofta hög belastning