• Anonym (obekväm)

datering enligt kub eller rul?

Hej,

Jag har en fråga om datering av graviditet vid KUB och rutinultraljud. Jag har fått olika datum och det gör att jag inte känner mig helt bekväm.

Idag är jag i v 25. Jag gjorde ett kub-test i v 13 privat i en annan stad, det erbjuds inte alls i mitt hemlandsting. Vid rutinultraljudet i v 17-18 överensstämde inte dateringen, det diffade en vecka. Vilket datum är det som är mest tillförlitligt?

Bf enligt sista mens är 15/5, enligt kub 13/5, enligt rutinultraljudet 20/5.

Jag visade upp att jag gjort ett kub-test privat och frågade om de olika datumen. De menade på att kub-testet inte var tillförlitligt och att de då mätt fel. Det är tvärtemot vad jag har hört och läst mig till, enligt ultra-arg sfog är datering i v 11-14 att föredra. Jag pratade med dem där de gjorde kub-testet, upp till tolv dagar diff ses som normalt – men om jag fått olika datum i det landstinget hade de gått på det första och hänvisade till ultra-arg.

Egentligen är väl inte en vecka något att gå i taket för men jag har lite i bagaget sen tidigare. Mitt första barn var ett sätesbarn, trots vändningsförsök gick det inte att vända på barnet. Hon hade redan fixerat sig med rumpan neråt och gick inte att rubba. Det blev kejsarsnitt. Jag kände mig snuvad på en vanlig förlossning och jag är ledsen än idag för det. Om mitt nästa barn även det blir ett sätesbarn vill jag göra vändningsförsök tidigare. Då spelar en vecka plötsligt roll.

Jag tvivlar på kompetensen i mitt landsting. I ca v 19 var jag inne akut pga onda sammandragningar. Med ul konstaterade de då att moderkakan låg i framvägg väldigt långt ner – det är tvärtemot vad de sa på rul, då låg den i bakvägg. Vad jag förstår så kan den inte flytta sig neråt så någon måste ha sett fel. Vidare såg de att livmodern var tunn vid snittet, 2-3 mm men inte ett ljud om vad det egentligen innebär.

Jag mår bra och har en livlig bebis i magen men det runtomkring oroar mig. Jag känner inte att jag kan lita på att de i mitt landsting vet vad de pysslar med. Om och hur bör jag gå vidare med det här? Eller ska jag bara acceptera allt och se var det tar vägen?

Svar på tråden datering enligt kub eller rul?