Någon som fått assistans i skolan?(Asperger)
Hej!
Jag har ett barn som går på lågstadiet med diagnosen asperger, diagnosen fick h*n ganska tidigt och vi har upprättat en åtgärdsplan som följs upp kontinuerligt med lärare, fritidspersonal och specialpedagog. Det funkar jätte bra under lektionstid då det är väldigt strukturerat men på raster, fritids och gymnastik så behövs det mycket assistans i från allt till hjälp med kläder till att underlätta sociala relationer ...
Dom har löst det ganska bra med personal som hoppar in och hjälper från olika håll, inte helt optimalt då det blir ganska rörigt då det är olika personer. Fritids kan väl funka från och till beroende på om personal är i närheten när det uppstår missförstånd, men rasterna funkar inte alls i min mening.
Flera gånger i veckan uppstår det situationer där barnet hamnat i bråk på rasterna och skolpersonalen säger att de inte kan ha någon som hela tiden övervakar h*n för att reda ut missförstånd etc. H*n kommer hem och är ledsen men kan inte återge vad som hänt och jag kan inte trösta eller stödja för jag vet ju inte heller vad som hänt. Jag kan inte veta om det är så att h*n behöver hjälp att få något förklarat med hjälp av bilder eller om det kanske är så att det är klasskompisarna som ger sig på h*n utan anledning ...
Finns det någon där ute som fått beviljat assistans endast vid vissa tillfällen (t.ex raster och gymnastik), eller hela dagar för ett barn med asperger?
PS Har uppföljning av åtgärdsplan idag så det skulle betyda jätte mycket om ni som har erfarenhet av det här skulle skriva några ord. Tack så hemskt mycket i förhand! DS