• Paulina P P

Vad är bra kvalitet?

"Köp kläder av bra kvalitet så håller de längre. Basplagg får gärna vara lite dyrare" - detta hör man hela tiden, men vad är bra kvalitet? Jag kollade lite fina plagg på Filippa K och Tiger. Tänkte att när mitt köpfria år är slut har jag råd att handla basplagg där. Men... inga av de kläderna går att tvätta i maskin. I bästa fall går det med handtvätt, men jag vill inte stå och handtvätta kläder varje vecka. Speciellt byxor vill jag kunna tvätta ofta men byxor från Tiger och andra dyra märken måste kemtvättas. Jag kan inte skicka kläder på kemtvätt en gång i veckan!

För mig är bra kvalitet kläder som håller - även för maskintvätt! Jag råkade tvätta en topp i 90 grader av misstag en gång, och den "höll". DET är väl bra kvalitet?

• Svar på tråden Vad är bra kvalitet?
  • faithfully

Dyra märkeskläder är trams enligt mig tror att det är så många av de dyra kläderna som tillverkas under samma förhållanden som en 60-kronors t-shirt på HM. Jag tycker det är roligare att köpa billiga kläder ha nött ut dem på 1-2 år och sedan slänga/skänka och köpa nytt. Det är ju något fräscht i det också...

Kvalitet är ju också en egen uppfattning, man har ju ganska bra koll på de större butikerna. Personligen tycker jag att HM och Gina Tricot är sämst på att hålla form och storlek och färg, kläderna blir noppiga. Lindex och Åhlens tycker jag är betydligt bättre kvalitet på men kostar kanske någon tia mer i snitt att handla där.

Jag skulle aldrig leva på kläder som ska handtvättas. Och är det handtvätt kör jag dem i maskin ändå på 30 grader eller just handtvätt...

• Petrol

Är det inte nå trams att de måste kemtvättas då? Jag menar, inte tusan ska man sabba nämnda tiger byxor om man kör dem i maskin som vanliga kläder? Bara för att de ber om att bli kemade så måste man ju inte lyssna på dem tänker jag.

Eller har jag fel här? Jag är nämligen hopplöst dålig och ointresserad av kläder.

• Rocket Mania

Gällande handtvätt har de flesta maskiner ett skonprogram eller handtvättsprogram som är bra mycket mer skonsamt än en handtvätt. 

Kemtvätt låter ju lite smått överdrivet för ett par vanliga byxor, vad är det för material? 

• Paulina P P
    Petrol skrev 2014-01-28 09:16:25 följande:
    Är det inte nå trams att de måste kemtvättas då? Jag menar, inte tusan ska man sabba nämnda tiger byxor om man kör dem i maskin som vanliga kläder? Bara för att de ber om att bli kemade så måste man ju inte lyssna på dem tänker jag.

Eller har jag fel här? Jag är nämligen hopplöst dålig och ointresserad av kläder.
    Det kan vara en "fegmärkning". Om plagget inte håller för att tvättas enligt anvisningarna har man rätt att få pengarna tillbaka så försäkerhets skull sätter de en mer försiktig tvättanvisning. Nu innehåller kostymbyxor från Tiger ull, så där kanske det stämmer. Nån som testat? Kanske funkar det att tvätta dem i maskinens skonprogram på 30 grader, men om de inte håller har man sabbat byxor för 1 700:- och det är ju mindre kul.

Den där toppen jag skrev om i trådstarten var billig, kanske 100:-, och kom från ett märke som tyvärr inte finns längre

• jamieblue

Jag tycker vissa grejer från t.ex. Filippa K är sjukt överprissatta. 1 100 spänn för en topp av hundra procent polyester? Ha, skulle aldrig falla mig in att betala det. Däremot tycker jag t.ex. kavajer från Filippa K håller högre kvalitet än de från exempelvis H&M, eftersom de från Filippa K sitter bättre på mig, fodret är bättre sytt och det är oftast bättre material. Så för mig är kvalitet inte enbart att de håller i tvätten.  

Om man köper kavajer tycker jag man får räkna med att de ska kemas, men byxor vill jag definitivt inte kemtvätta. Hope har byxor som man kan tvätta i 40 grader om man gillar det stuket på byxor, vilket jag gör. 

• Paulina P P
    jamieblue skrev 2014-01-30 19:57:50 följande:
    Jag tycker vissa grejer från t.ex. Filippa K är sjukt överprissatta. 1 100 spänn för en topp av hundra procent polyester? Ha, skulle aldrig falla mig in att betala det. Däremot tycker jag t.ex. kavajer från Filippa K håller högre kvalitet än de från exempelvis H&M, eftersom de från Filippa K sitter bättre på mig, fodret är bättre sytt och det är oftast bättre material. Så för mig är kvalitet inte enbart att de håller i tvätten.  

Om man köper kavajer tycker jag man får räkna med att de ska kemas, men byxor vill jag definitivt inte kemtvätta. Hope har byxor som man kan tvätta i 40 grader om man gillar det stuket på byxor, vilket jag gör. 
    Håller med. Jag räknar med att kavajer måste kemtvättas. Det gör inget, man behöver ju inte göra det så ofta. Att kostymbyxor från Filippa K och Tiger mfl märken måste kemtvättas tycker jag inte om. Jag menar, antingen får jag skicka på kemtvätt en gång i veckan eller gå med sunkiga byxor
  • jamieblue

Att behöva kemtvätta byxor är fånigt och sjukt opraktiskt! Möjligen kan jag tänka mig det om jag hade ett par finbyxor som jag sällan använde. 

Förmodligen skulle Tigerbyxorna hålla om man tvättade dem i tvättmaskinens ylleprogram men jag förstår att man inte vill chansa, det hade jag nog själv inte gjort. Jag har chansat med en tröja som skulle kemtvättas (!) och den höll för tvätt. Jag upptäckte inte tvättrådet förrän jag redan haft på mig tröjan i två dagar så jag kunde inte lämna tillbaks den utan det var bara att hålla tummarna för att den skulle se likadan ut efter tvätten :)

Jag har 300-kronors, 700-kronors och 1300-kronors byxor och jag märker ingen skillnad i hållbarhet (alltså hur mycket/länge jag kan använda dem). Men tyvärr så tycker jag ofta att de dyrare har bättre passform och snyggare modeller. Så mitt råd är: köp byxor som du gillar och som går att tvätta i tvättmaskin! 

• Paulina P P

Det jag undrar egentligen är hur det kan komma sig att dessa märken inte anser maskintvätt vara en kvalitetsindikation och att ingen verkar kritisk heller (jag tänker främst på de som skriver modereportage/stilreportage i tjejtidningar samt modebloggare).

En tröja som man ska bära närmast kroppen och som enligt tvättrådet ska kemtvättas är löjligt. LÖJLIGT!

Jag kanske ska kontakta Filippa K och Tiger mfl och höra vad de har för argument.

• Butterscotch

För mig är bra kvalitet kläder som håller form och färg under lång tid, trots många tvättar.

Vad gör ni förresten när ni klär er i kostym, som kräver att byxorna tvättas minst en gång per vecka?

• Paulina P P
    Butterscotch skrev 2014-02-04 09:22:46 följande:
    För mig är bra kvalitet kläder som håller form och färg under lång tid, trots många tvättar.

Vad gör ni förresten när ni klär er i kostym, som kräver att byxorna tvättas minst en gång per vecka?
    Jag har kostym på jobbet så de används varje dag. Dels har jag en tendens att spilla choklad på dem (klumpigt, jag vet) och dels tycker jag att det är fräscht att tvätta byxor man använt varje dag i en vecka. Dessutom kan man ju råka få mensblod på dem. Har bara hänt två gånger och då hade jag jeans.
  • Butterscotch
    Paulina P P skrev 2014-02-04 11:36:43 följande:
    Jag har kostym på jobbet så de används varje dag. Dels har jag en tendens att spilla choklad på dem (klumpigt, jag vet) och dels tycker jag att det är fräscht att tvätta byxor man använt varje dag i en vecka. Dessutom kan man ju råka få mensblod på dem. Har bara hänt två gånger och då hade jag jeans.

Ja, blir det fläckar måste man förstås tvätta... men annars tycker jag att vädring funkar bra, så behöver man inte kemtvätta dem så ofta i alla fall.
  • Sommarlöv

Om du vill köpa plagg från dyra märken, speciellt basplagg så köp de på outlet istället. Jag en hel del fina märkeskläder som jag t ex har köpt på FreePort I Kungsbacka samt Vingåker (som även har en bra nätbutik). Det finns ingen anledning att betala fullpris när man kan få det billigare. 

Bra kvalitet är kläder som t ex håller formen och inte blir noppriga efter ett par tvättar. Alla dyra kläder är det inte bra kvalitet på, samt alla lite billigare kläder behöver inte vara dåliga. Man får helt enkelt testa sig fram lite. I min garderob finns det både kläder från Tiger och Gekås... Kläder som faktiskt faktiskt båda håller måttet. Men jag tror även man är lite mer försiktig med de finare kläderna och då håller du ju automatiskt ofta längre med. 

• Paulina P P
    Sommarlöv skrev 2014-02-04 22:54:56 följande:
    Om du vill köpa plagg från dyra märken, speciellt basplagg så köp de på outlet istället. Jag en hel del fina märkeskläder som jag t ex har köpt på FreePort I Kungsbacka samt Vingåker (som även har en bra nätbutik). Det finns ingen anledning att betala fullpris när man kan få det billigare. 

Bra kvalitet är kläder som t ex håller formen och inte blir noppriga efter ett par tvättar. Alla dyra kläder är det inte bra kvalitet på, samt alla lite billigare kläder behöver inte vara dåliga. Man får helt enkelt testa sig fram lite. I min garderob finns det både kläder från Tiger och Gekås... Kläder som faktiskt faktiskt båda håller måttet. Men jag tror även man är lite mer försiktig med de finare kläderna och då håller du ju automatiskt ofta längre med. 
    Klart att den finstickade toppen från Filippa K inte tappar formen efter tvätt, eftersom den inte ska tvättas...

Jag har liksom du märkt att vissa billiga märken är bättre än dyra och tvärtom. Jag har kläder från HM som är 15 år gamla och fina fortfarande. Vilka som kommer att hålla så länge och vilka som kommer att ge upp efter några användningar vet man inte.

Just därför funderar jag på att kontakta Tiger tex och fråga vad de har för försäljningsargument och hur de tänker kring tvätt. Inte säkert att jag får ett vettigt svar, men ändå.
  • camus

Kvalitet är inte alltid samma sak som slitstyrka eller att möjlighet till vanlig maskintvätt. En högkvalitativ kashmirtröja är ju långt känsligare än en polyesterblandad ull.

För underkläder så gäller förstås maskintvätt i minst 60 grader. Men fina ullkostymer klara sig utmärkt med vädring och en kemtvätt 1-2 gånger årligen. Kvaliteten handlar där mer om tyget, skärningen och konstruktionen. Ärmens anslutning mot axeln, fodret, material i knappar osv. En sådan kostym blir definitivt inte sunkig om man inte spiller, hänger den på galge och har några alternera med. Det finns inget behov av det maniska tvättande som ni skriver om och som bara förstör. Nu är ju inte riktig Tiger och Filippa K kvalitet på det sättet men principen är den samma. 

• Paulina P P
    camus skrev 2014-02-07 21:39:52 följande:
    Kvalitet är inte alltid samma sak som slitstyrka eller att möjlighet till vanlig maskintvätt. En högkvalitativ kashmirtröja är ju långt känsligare än en polyesterblandad ull.

För underkläder så gäller förstås maskintvätt i minst 60 grader. Men fina ullkostymer klara sig utmärkt med vädring och en kemtvätt 1-2 gånger årligen. Kvaliteten handlar där mer om tyget, skärningen och konstruktionen. Ärmens anslutning mot axeln, fodret, material i knappar osv. En sådan kostym blir definitivt inte sunkig om man inte spiller, hänger den på galge och har några alternera med. Det finns inget behov av det maniska tvättande som ni skriver om och som bara förstör. Nu är ju inte riktig Tiger och Filippa K kvalitet på det sättet men principen är den samma. 
    Jag är också helt klart för vädrande istället för tvätt så jag förespråkar inte hysteriskt tvättande. Förra veckan fick jag lite blod på byxorna (mens) men kunde tack och lov maskintvätta dem (byxor från Zara).
Svar på tråden Vad är bra kvalitet?