• athanatos

Behöver lite hjälp med herrkläder

Jag tar efter den här terminen examen från ett civilingenjörsprogram och ska väl börja söka jobb typ nu eller ganska snart. Men jag är helt tappad när det kommer till garderoben, jag har inte köpt nya kläder på flera år och har bara typ t-shirts och jeans nu. Jag behöver köpa en del "vuxenkläder" inför arbetsintervjuer och jobb, men vad ska man köpa och var ska man köpa det? Jag har ingen aning alls!
    Vad behöver jag?
    Finns det några bra butiker i Uppsala eller måste jag åka till Stockholm?

• Svar på tråden Behöver lite hjälp med herrkläder
  • Iarwain

Janemars, Jaber, Rolans... Sedan kan man köpa måttbeställt över nätet... Sedan ska du tänka på att du måste se bekväm ut i de kläder du har på intervjun. Överkläd dig inte.

• athanatos

Vad ska man köpa då? Jag har ingen koll alls.
    Men bra då fick jag tips på butiker i Uppsala. Att beställa på nätet vågar jag nog inte.

• Lena

Köp ett par snygga yllebyxor, tänk kostym, några välsittade skjortor och en udda kavaj så blir du lagom välklädd.

• athanatos

Okej yllebyxor, ska skriva upp det.
    Udda kavaj betyder det alltså en kavaj bara, inte en hel kostym alltså?
    Skjortor låter bra, ska man satsa på det alltså istället för olika tröjor?

Vilka märken och prisklasser ska man hålla sig till för att vara mest optimal?
    Jag ska ha ganska mycket för detta är inte bara för intervjuer utan även för när jag börjar arbeta sen.

• Lena

Ja uddakavaj betyder en kavaj men inte hel kostym.

Skjortor ser snyggare ut. När du har fått jobbet komplettera med jeans, mer skjortor och ylletröjor att variera med. Och lite vanliga tröjor för riktigt kasualdagar.

• Lena

Byxor och kavaj är prisvärdast på second hand. CT-shirts i uk har prisvärda skjortor men även byxor, kavajer och tröjor.

• Lena

Se till att ha snyggare skor än joggingskor till :)

• athanatos

Man ska alltså inte köpa en hel kostym?
    Vilka andra typer av byxor finns det?
    Tips på märken?

Tack för din hjälp :)

• Lena

Hel kostym är alltid bra att ha men har bara sett det på civilingenjörer om det är möten med utländska kunder.

Märken är oviktigt. Byxor och kavaj ska vara i minst 75% ull och sitta bra. Skjortor i 100% bomull

• Iarwain
    athanatos skrev 2014-01-27 19:57:56 följande:
    Man ska alltså inte köpa en hel kostym? Vilka andra typer av byxor finns det? Tips på märken? Tack för din hjälp :)

Söker du jobb på de "de finare" konsultfirmorna så kan kostym vara bra, men du måste vara bekväm i den annars är det mer till last än gagn. Mycket bra anmärkning om skor någon hade tidigare.
  • athanatos
    Lena skrev 2014-01-27 20:07:12 följande:
    Hel kostym är alltid bra att ha men har bara sett det på civilingenjörer om det är möten med utländska kunder.

Märken är oviktigt. Byxor och kavaj ska vara i minst 75% ull och sitta bra. Skjortor i 100% bomull
    Jag tänkte mest på vad jag ska leta efter och vilken prisklass jag ska lägga mig i.

• BuoBä

Har du har tänkt bli managementkonsult krävs kostym. För övriga jobb räcker det i 95% av fallen med ett par snyggbyxor, en struken skjorta och ett par neutrala skinnskor. V-ringad tunn ulltröja över om det är kallt. Brothers har bra baskläder i OK prisklass. Köp inte på dig massor innan du vet var du ska jobba och vad som är "rätt stil" där. Jag jobbar i IT-branchen och på alla mina jobb har jeans (hela och prydliga) varit ok till vardags.

• BuoBä
    athanatos skrev 2014-01-27 20:22:07 följande:
    Jag tänkte mest på vad jag ska leta efter och vilken prisklass jag ska lägga mig i.

Det behöver inte vara superdyrt, men kolla efter klassiska plagg i bra material. Byxor med ull tex (men kolla så de kan vattentvättas, kemtvätt är dyrt och dessutom måste man komma ihåg att lämna och hämta). Välj bort utpräglade modeplagg, t-shirtar med stora tryck och liknande. Skjortor ska vara i 100% bomull och gärna lite tjockare kvalitet. Då kostar de från ca 500 kr. Min man handlar på Brothers, Bertoni, MQ, Carlings ibland, men även på Tiger och liknande.
  • MAN78

Om man undantar extrema modeplagg/märken så tycker jag man får vad man betalar för.

Bli inte förskräckt av t.ex. en Eton-skjorta som ofta kostar en bit över tusenlappen. De håller sig snygga hur många år som helst.

• Lena

Vill man klä sig som klassiskt engelskt kolla engelska butiker på nätet, de är väldigt prisvärda. Tänk dock på att engelsk slim fit är vanlig svensk rak passform, vill du ha svensk slim fit välj tailored.

• camus

Ta hjälp i butiken. Uddakavaj och ullbyxor är utmärkt, om du inte söker jobb inom finans eller konsult - då behövs en kostym. Passform är viktigare än material. En blå eller blå flannel-kavaj/kostym är det mest användbara du kan köpa - funkar nästan i alla sammanhang och är tacksam att kombinera. Glöm inte ytterplagget - en prasslig sportjacka med logotype förstör allt. Köp en kort ullrock eller en kort trench beroende på säsong. Den håller i 8-10 år utan problem och du är snyggare än alla töntar i Peak-jackor. Klassiska skor hör till.

Kan rekommendera märken som J Lindeberg, Boss och Oscar Jacobsson som start. Tiger funkar också, men är mer av ett modemärke. Eton gör bästa skjortorna.

kolla gärna manolo.se för lite inspiration...

Svar på tråden Behöver lite hjälp med herrkläder