• Frivolten

Tips på spel för 4-åring

Hej!
    Min son fyller 4 i mars och jag har då tänkt att han ska få nåt spel. (Alltså sällskapsspel. ) Vad har era barn gillat för spel i den åldern? Gärna tips på brädspel men andra tips mottages tacksamt också.

Idag har han memory, lotto och ett färg-och formspel (Colorama).

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Tips på spel för 4-åring
  • yellow88

Min äldsta är 3,5 år och han fick "Denförsvunna diamanten" i julklapp, så det har vi spelat varje dag sen dess :) Tror det är för lite högre åldrar men han förstår reglerna och spelar riktigt.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • yellow88
    yellow88 skrev 2014-01-27 14:49:34 följande:
    Min äldsta är 3,5 år och han fick "Denförsvunna diamanten" i julklapp, så det har vi spelat varje dag sen dess :) Tror det är för lite högre åldrar men han förstår reglerna och spelar riktigt.
    eller ja, han är ju lika gammal som din son, fyller 4 i april :)
    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • PrinsessanLeia

Några föslag på spel som min fyraåring gillar: Lusen, photosafari, hungriga monster, save a sheep (tror den heter så, ett legospel)

• Aleta

Familjecharader och Bataflash har varit populära här.

• Frivolten

Tack för era tips! Jag ska kolla upp allihop! :)
    Bara försvunna diamanten som jag känner till. :) Och kul att det funkar för din 'snart 4-åring' Yellow, Jag har sneglat på det spelat (jag gillade det skarpt när jag var liten!) men tänkt att det kanske är för svårt. Tungan ute

Sen kom jag att tänka på ett spel till frän när jag var liten.. kan det ha hetat MixMax, eller nåt sånt? Man skulle iallafall sätta ihop en gubbe genom att slå en tärning tror jag. Fanns kort med hattar, huvuden, magar och ben. Typ. :) Nån som känner igen?! :)

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • garib

Se vad jag kan-kunskapspel. Man slår en tärning och går runt med en groda. Sedan ska man svara på en fråga,om man svarar rätt ,går man fram 2 steg.Populärt på förskolan.

• Frivolten

garib, tack det ska jag kolla upp! Låter bra tycker jag! :) Tack så mkt!

LitenIsa, va kul Du nämner det spelet! Det köpte vi på loppis igår! :)

(¯`°?.¸♥ Vide ♥¸.?°´¯)
  • Bexon

Jag tycker att DOIMY verkar va en bra app

www.diymemorygame.com

Den har inte kommit ut än men man ska göra ett eget memoryspel av sina egna bilder i telefonen. Kan bli en kul och personlig present.

• ClaraV

Jag köpte ett fiskespel till dottern som är 3.5. Det uppskattades riktigt! Även av dom vuxna ^^

• Paige80
    Frivolten skrev 2014-01-29 21:40:16 följande:
    Tack för era tips! Jag ska kolla upp allihop! :)
    Bara försvunna diamanten som jag känner till. :) Och kul att det funkar för din 'snart 4-åring' Yellow, Jag har sneglat på det spelat (jag gillade det skarpt när jag var liten!) men tänkt att det kanske är för svårt. Tungan ute

Sen kom jag att tänka på ett spel till frän när jag var liten.. kan det ha hetat MixMax, eller nåt sånt? Man skulle iallafall sätta ihop en gubbe genom att slå en tärning tror jag. Fanns kort med hattar, huvuden, magar och ben. Typ. :) Nån som känner igen?! :)
    MixMax älskar min 4-åring också!

Ett annat bra tips är Bamse-spelet där man ska samla honungsburkar. Man får börja med att lägga ut spelplanen som består av pusselbitar och sedan slå sig fram med tärning och samla burkar. Enkelt och roligt.
  • RangedRick69

Vi gav bort ett Tornisto till "småkusinerna" i samband med ett kalas.

Det var roligt att se hur barnen på kalaset, 3-5 år så snabbt fattade tycke för detta färgglada spel. Till och med de minsta som egentligen inte greppade reglerna tyckte det var roligt att bara flytta runt tornen och kunde vara med på sina villkor. De lite äldre kunde redan från början komma igång att spela och har efterhand (har vi fått veta) utvecklat sitt taktiska sinne och blivit ganska duktiga efter idogt spelande.

Tornisto har ett fyrkantigt legoliknande bräde. Varje spelare (max 4) får fem torn i en egen färg. Tornen är olika långa. Du skall få dem över till andra sidan brädet genom att flytta dem ett steg i taget. Ett högt torn får hoppa över ett som är kort eller blockera det för att tillfälligt stoppa sina medspelare. Den som först kommer över med alla sina torn till andra sidan vinner omgången.

spelskap.se/tornisto

brädspel, sällskapsspel, spel
Svar på tråden Tips på spel för 4-åring