• Signa tur

Någon annan som fått liknande mail?

Fick igår ett mail från Klarna:
    "Hej!

Du handlade för en tid sedan med Klarna, men har betalat in 425,00 SEK för mycket då fakturan redan var betald eller returnerad.

För att kunna betala tillbaka pengarna behöver vi ytterligare information från dig. Klicka på knappen nedan eller gå till klarna.se/aterbetalning i din webbläsare och fyll i formuläret.

Ditt ärendenummer är

Återbetalningsformulär

Information om ditt köp hittar du här.

Hälsningar,
    Klarna"

Kopia på fakturan jag betalat för mycket av finns att kolla upp. Men bör jag verkligen lämna ut mitt personnummer och mina bankuppgifter? Blir ju lite paranoid då det finns så många nätbedragare.

• Svar på tråden Någon annan som fått liknande mail?
  • faithfully

Skriv till dem och fråga! Sånt ska inte komma på mail tycker jag

• Leona

Hej,

Lämna ALDRIG ifrån dig dina bankuppgifter, ring företaget. Jag har fått flera liknande mejl, där de utger sig från att vara från Blocket, Tradera m.m. utan att jag ens handlat där. Om du är kund hos dom och har betalat via bankkort så har företaget dina bankkortsuppgifter och kan sätta tillbaka pengarna utan att be dig. Ring deras support,

• Badfantasten

Liknande mail har jag fått som bluff från bla telia, polisen, blocket under årens lopp. Ring dit och uppge aldrig uppgifter!!!

• Pysan1

Jag har också fått exakt sådant från klarna. För min del var det korrekt, men jag dubbelkollade med dem innan jag fixade alla uppgifter.

• UniqueSnowflake

Jag hade omedelbart avfärdat det som bluffmejl.
    Ett seriöst företag ska inte behöva be om ens bankuppgifter.

~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • sportpappa
    UniqueSnowflake skrev 2014-01-27 16:16:21 följande:
    Jag hade omedelbart avfärdat det som bluffmejl.
    Ett seriöst företag ska inte behöva be om ens bankuppgifter.
    Hur ska de då kunna betala ut pengarna?
  • UniqueSnowflake
    sportpappa skrev 2014-01-27 16:29:05 följande:
    Hur ska de då kunna betala ut pengarna?
    Kan de då verkligen inte kolla varifrån pengarna kommer? Alt skicka utbetalningsavi, om det existerar än.
    ~,--,^^- What does the fox say? -^^,--,~
  • NeedfulThings

Har fått flera sådana från Klarna och det har inte varit bluff. Pengarna kommer in som dom ska. Klarna skickar numera allt via mail.

• Signa tur

Okej, tack. Nu vet jag ju att det inte är någon bluff men inte lätt att veta då det händer lite titt som tätt att man får liknande mail från "banker"..

• Familjen Fri

Det känns som gränsen mellan bluff- och vanliga fakturor blir mindre och mindre när företagen använder den här metoden för att meddela sina kunder. Om något så är det en länk till grunddomänen som gäller, ex www.familjeliv.se. Inte direktlänk via en bild till en undersida för kontouppgifter.

Svar på tråden Någon annan som fått liknande mail?