Om jag blir sparkad under graviditet från och med vilken månad behåller jag min sgi?
Graviditetstest taget idag är gravid och är överlycklig. Men har lite frågor kring mitt arbete. Jag har anställning tom maj. Men eftersom det är ett säsongsbaserat företag så har dom sagt att dom kmr behövs mig under hela sommaren och lite efter sommaren också. Men vad skulle hände om jag blir arbetslös i maj? Då är jag i fjärde månaden och då kmr jag inte ha jobbat ihop min sgi om jag förstått det hela rätt? Om jag jobbar en bot in på sommaren som timanställd/vikarie och sedan när jag får sluta så tar jag istället ut min semester med anställning om jag kan övertala dom till det så att jag isf har ytterligare en månads anställning funkar det? Från och med vilken månad är det "ok" att bli uppsagd men öndå behålla sin sgi? För jag tror nämligen att dom inte kommer ta min graviditet så bra och jag vill försöka med allt som gör att jag får ut 80% av min lön när jag e föräldraledig så jag har lite mer pengar ut. Men eftersom mitt arbete innebär MYCKET stress och tunga lyft kan man kanske också prata med sin arbetsgivare om att hjälpa en lite om dom vill bli av med en? Tex skicka in om graviditets sjukskrivning(har glömt vad det heter) för det betalar ju ändå försäkringskassan ut väl och min chef går på så sätt inte i förlust med pengar? För mitt arbete är jobbigt från och med april till och med september då jag arbetar ute med plantering och tunga lyft osv fram till juni och sedan har vi fullt av gäster som innebär stress till hundra då vi alltid får springa runt fram och tbx då vi har så mycket att göra. Så i slutet borde det ju vara okej att bli sjukskriven? Hur tidigt brukar man kunna bli de två månader innan födseln ungefär eller tidigare?