• Solrosen 83

Sjuk en dag

Jag är hemma med min 2 månaders dotter och åkte igår natt på magsjuka vilket gjorde att jag inte kunde ta hand om dottern under gårdagen. Då det var söndag var min sambo ledig och kunde ta hand om henne. Jag sjukanmälde mig på kvällen till er då jag fortfarande var så dålig och hade feber att vi inte trodde jag skulle bli frisk nog att klara dottern själv idag. Det blev jag dock så sambon kan jobba och jag har friskanmält mig.

Det blev alltså bara 1 dag som jag var sjuk. Visst har man karansdag som vanligt när man är föräldraledig? Så i så fall finns det väl ingen mening för mig att skicka in en anmäla om sjukpenning när det bara handlar om en dag eller måste jag göra det ändå när jag sjukanmält mig? Jag har redan gjort en ny anmälan om föräldrapenning då jag förstått att man måste göra det efter att man varit sjukanmäld.

• Svar på tråden Sjuk en dag
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar så har man ingen ny karensdag, och i så fall måste man skicka in ansökan om sjukpenning för att styrka att man varit sjuk för att inte få en karensdag till, annars har det ingen betydelse.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Sjuk en dag