• Anonym (fru)

Påverkar det vår chans att få barn ?

Min mans mamma berättade att hennes son (då min man) gjorde en operation när han var bebis som hon tror är pungbråck, men hon minns inte om det var det eller ljumskbråck eller något likande. Hon vet det var något av dem allafall. Det är ju många år sen och min sambo visste inte äns det själv. Nu undrar vi om våra chanser att få bebis ihop är mindre pga detta ?
    undrar såfall om man kan ringa och få hjälp med att kolla detta någonstans om hans spermier är färre/långsammare eller så. Vi har försökt snart ett år (så vet det inte är så länge) men börjar bli kamp mot klockan snart känns det som också pga ålder. Vart ringer man då ?

kanske fel ställe på att lägga tråden men ville ha svar från någon som verkligen vet.
    tacksam för svar !

• Svar på tråden Påverkar det vår chans att få barn ?
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! Har du fyllt 35 år bör du inte vänta mer än sex månaders försök innan ni söker hjälp. Jag råder er att kontakta infertilitetsmottagningen på närmsta sjukhus för en utredning, där kommer ni få svar på hur din mans spermiefunktion är. Jag tror inte att en ljumskbråcksopertion påverkar fertiliteten negativt. Lycka till

Svar på tråden Påverkar det vår chans att få barn ?