• Polarlantis

Flaska+pumpade ur första barnet, hur göra med nr 2?

Första barnet fick ersättning från start samt att jag punpade ur två ggr per dag i 3 månader, sedan blev det bara för slitsamt och jag fick inte ut så mkt heller. Är gravid i v 30 nu och funderar mycket på hur jag ska få till det med barn nr 2. Är det ens rimligt att HINNA pumpa? Var mycket stolt då jag fixade pumpa för hand, då jag finner amningen så obehaglig. och det känndes ju också bra att kunna ge mjölk också för att det finns massa bra där i...

Någon som har ngn erfarenhet/tankar?

• Svar på tråden Flaska+pumpade ur första barnet, hur göra med nr 2?
  • yodi

den första tanken som föll mig in är om du har funderat på en elektrisk pump? dom är betydligt mer effektiva än att pumpa för hand

och visst hinner man pumpa, för tillfället kör vi med kombinationen amning och pumpning här hemma ( sonen är född förtidigt och får även mat i sond) jag pumpar fem gånger om dagen, vill du har mer mjölk så ska man helst pumpa var tredje timme.

men dels så är det krångligt att pumpa och dom är ofta inte alls lika effektiva som en bebis
    känner du att du vill och orkar så är det självklart bra med bröst mjölk, men känner du att det är för krångligt så är det inget fel i att ge enbart ersättning heller.

• Flickan och kråkan

Nu har jag ju ammat, men med första barnet så fick jag pumpa mycket första veckorna då han var en tröttis med gulsot. HUR överlevde du med handpump!? Hyr en rejäl maskin på BB! Sedan kan du ju pumpa så mycket du vill eller känner för så klart, men BB-pump slår jag ett slag för . Hinner tidsmässigt tror jag du gör. Man hinner ju amma barn när man har syskon, men vad du vill är ju en annan sak .

• Polarlantis

Tack för era svar! Kanske jag kan "uppgradera" mig och våga mig på en elektrisk, vore klart skonsammare för händerna, haha! Ville inte testa/kände att jag fixade det ändå förra gången med en handpump..hade ju helt kontrollen själv då liksom, kunde stanna upp om det blev obehagligt osv...hmm..ska läsa på lite om dom elektriska!

• Flickan och kråkan
    Polarlantis skrev 2014-01-27 19:53:34 följande:
    Tack för era svar! Kanske jag kan "uppgradera" mig och våga mig på en elektrisk, vore klart skonsammare för händerna, haha! Ville inte testa/kände att jag fixade det ändå förra gången med en handpump..hade ju helt kontrollen själv då liksom, kunde stanna upp om det blev obehagligt osv...hmm..ska läsa på lite om dom elektriska!
    Hyr som sagt en pump på BB. Där får du även hjälp med hur den fungerar . Och du har precis samma kontroll. Du slutar ju pumpa så fort du vill det. Det är ju inte så att en elektrisk pump håller fast ditt bröst, plötsligt skenar eller något sådant . "The revange of the evil breast pump!" . Hoppas att du förstår att jag inte menar något illa, blev bara lite full i skratt över hur jag tror att du tänker dig en elektrisk bröstpump. Du kan reglera hastighet, sugkraft etc mycket enkelt. Och självklart sluta och stänga av när du vill . Bara att det är effektivare och du slipper få kramp i armen. Lycka till med förlossning och ny bebis !
  • WSalma

Jag helpumpammade mitt första barn i fyra månader (hyrde en elektrisk dubbelpump - går inte att jämföra med en handpump någonstans! Bekvämare, snabbare och effektivare.) Därefter började jag långsamt introducera ersättning och såsmåningom mat. Pumpade totalt fem månader.

Andra barnet helammades i tre månader. Jag handpumpade lite, ca ett mål om dagen. Storebror var två år och mer vild än tam, jag ammade i princip alltid på språng och hon gick väldigt dåligt i vikt. Introducerade ersättning vid 3 månader (vikten stabiliserades inom en vecka) och slutade amma helt vid fyra månader.

Jag fixade alltså varken att amma eller att pumpa med tvåan.

Är nu gravid igen och tänker ta det som det kommer. Första månaden ungefär är pappan hemma och sedan kommer min mamma antagligen på besök så då borde det funka att amma i alla fall. Jag tror det beror mycket på hur storasyskonet är, om det går på förskola/skola osv.

Lycka till!

• Polarlantis
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-27 20:23:44 följande:
    . "The revange of the evil breast pump!" .
    HAHAHAHAHA!!! UNDERBART!!!! Tack för ett härligt avslutande skratt på kvällen Skrattande Hur bra som helst! Hohoho!!!
Svar på tråden Flaska+pumpade ur första barnet, hur göra med nr 2?