• Pärlhönan

Att bedöma utveckling

Vad innebär denna mening?

De flesta barn som föds för tidigt utvecklas på normalt sätt och kommer i praktiken inte att särskilja sig från andra barn på BVC om man väger in graden av mognad i stället för den kronologiska åldern

Är det att man bedömer barnet efter den ålder det faktiskt är eller menar man att man bedömer ex om barnets föds 4 v förtidigt så bedömer man ex vid ålder 8 v som att barnet är 4 v. Hoppas ni förstår hur jag menar

• Svar på tråden Att bedöma utveckling
  • enbyxaochenboll

Som jag förstår det så förväntar man sig inte att barnet ska vara som en 8-veckors bebis om den är född 4 veckor tidigt. När barnet blir äldre så tar det igen "glappet" och till slut så är han eller hon ikapp jämnåriga. Min son är född 5 veckor tidigt och bedömdes efter korrigerad ålder (dvs 5 veckor vid 10 veckor) fram till fyra-fem månader kanske då man inte förväntade sig att han skulle kunna allt som andra bebisar i samma ålder ska. Nu är han snart 10 månader och räknas som det med, är som vilken bebis som helst i samma ålder. Lite krångligt att förklara men hoppas det blev logiskt :p

• Mantra

Man korrigerar åldern på prematurer överlag, men min dotter föddes 4 v för tidigt och korrigerades aldrig. Tycker inte hon skilde sig från andra barn i utveckligen. Det krävs nog att dom är aningens tidigare än så för att korrigeras. Min systerson föddes i v 23 och där korrigerar man ju 4 månader..

Svar på tråden Att bedöma utveckling