• Anonym (förvirrad)

kan man kolla upp testamenten efter x antal år?

det gäller min farmor som gick bort för några år sedan

jag fick kontakt med henne väldigt sent i livet så vi fick bara några år tillsammans då hon dog i förtid

hur som helst så har min farmor en egoistisk syster som bara tänker på sig själv och eftersom min farmor bodde långt ifrån oss så skulle hennes syster och hennes familj fixa allting och sedan kontakta oss när dem skulle rensa lägenheten 

men dem kontaktade aldrig oss 

jag vet inte om hon hade skrivit något om mig men det känns inte troligt att hon ville ge bort allting till denna systern som hon själv inte gillade så mycket och min far som hon dessutom inte hade någon bra relation till

självklart är det försent att ändra på något nu men hade ändå velat se vad hon skrev innan hon gick bort, är det möjligt? 

• Svar på tråden kan man kolla upp testamenten efter x antal år?
  • Anonym (Konstigt)

Vad skumt... Arvskedjan går nedåt - inte sidledes. Det dör har gått helt fel till. Din farmors syster skulle bara kunna komma ifråga för arv om bröstarvingar saknas alternativt att ett testamente fanns, men även med testamente så har bröstarvingar alltid rätt till en del av arvet. Om din pappa inte var vid liv när din farmor gick bort så är det du och eventuella syskon till dig som är bröstarvingar. Jag skulle ställa en fråga på lawline.se eller någon liknande site hur man kollar upp det.

• Anonym (syster)

Om din far levde skulle han ha varit arvinge, om inte, så skulle du och dina eventuella syskon blivit kallade till bouppteckningen och deltagit i arvskiftet.

Kontakta Skattekontoret där din farmor bodde och begär ut en kopia på bouppteckningen. Där finns även alla andra handlingar som gäller dödsboet, ev testamente och arvskifteshandlingar.

Svar på tråden kan man kolla upp testamenten efter x antal år?