• kaptensofi

Toddlers And Tiaras

Tänkte höra med er andra föräldrar här inne om ni har sett programmet Toddlers and tiaras? En reality show som handlar om små barn som deltar i olika  skönhetstävlingar. De använder både smink och löshår och gud vet vad mer, alltid med stöttande föräldrar bakom sig. Ser ungefär ut som små tonåringar. 

Jag älskar att se på programet även fast jag bara retar upp mig på det. Vart kommer detta fenomen ifrån att små flickor ska tävla i finast leende, finast hår osv? Finns det någonting liknande här i Sverige och framför allt finns här någon som anser att detta tävlande har någonting gott med sig? 

Nyfiken på svar! Slänger även upp en bild på hur de kan se ut för er som inte har sett programmet! :)

• Svar på tråden Toddlers And Tiaras
  • Thyla

hum på nåt sätt påminner det om en hundutställning...

• MadHatter

Som jag fattat finns det två sorter skönhetstävlingar. En (glitz) där löshår låtsaständer mycket smink mm är tillåtet och en variant där barnen ska vara mer "naturliga".

Jag tycker nog principiellt inte att det spelar så stor roll om det används smink och löshår eller ej. Tycker nästan det är värre i så fall att tävla i naturlig skönhet.

Glitz blir ju mer som en idrott ett slags flrvandlingsnummer där man ska klä ut sig rätt och agera på rätt sätt för att få poäng från domarna. På sätt och vis en prestation.

Sen är jag väl generellt inte så positiv till att små barn ska tävla överhuvudtaget, vare sig det är i utklädnad eller idrott.

• Haannaaa

Jag tycker det är helt sjukt.. Hur vissa föräldrar nästan blir arga på sina barn för att dom inte fick en krona. Eller när barnen pratar själva, och säger att "mamma älskar mig när jag gör rätt, så jag blir ledsen om jag gör fel".. Barnen tror alltså att deras mamma inte älskar dom om dom inte vinner eller gör rätt. 

Kollade igår, det var en mamma, pappa och hennes barn. Barnets tid på scenen kortades av m.m och mamman blev jätte arg. Hon skrev ut högt när hennes barn hörde, "Dom hatar *namn*", "Dom vill inte ha henne här" .
    Flickan blev ju jätte ledsen och sprang därifrån och ställde sig i ett hörn! 
    Mammorna lever genom sina barn, på helt fel sätt. För att dom själva (ursäkta) inte fick skönheten så ska dom leva genom sina barn. :/ 

Jag tycker det är kul att se om barnen tycker om det själva och har en sund inställning till det hela, dom blir glada för andras skull som vinner och liknande. 
    Men det är hemskt att se små flickor/pojkar gråta för att dom inte vill och föräldrarna tvingar dom.. Exempelvis till att vaxa ögonbryn och liknande, måste ju göra jätte ont.

• MadHatter
    Haannaaa skrev 2014-01-25 13:23:44 följande:
    Jag tycker det är helt sjukt.. Hur vissa föräldrar nästan blir arga på sina barn för att dom inte fick en krona. Eller när barnen pratar själva, och säger att "mamma älskar mig när jag gör rätt, så jag blir ledsen om jag gör fel".. Barnen tror alltså att deras mamma inte älskar dom om dom inte vinner eller gör rätt. 

Kollade igår, det var en mamma, pappa och hennes barn. Barnets tid på scenen kortades av m.m och mamman blev jätte arg. Hon skrev ut högt när hennes barn hörde, "Dom hatar *namn*", "Dom vill inte ha henne här" .

Flickan blev ju jätte ledsen och sprang därifrån och ställde sig i ett hörn! 

Mammorna lever genom sina barn, på helt fel sätt. För att dom själva (ursäkta) inte fick skönheten så ska dom leva genom sina barn. :/ 

Jag tycker det är kul att se om barnen tycker om det själva och har en sund inställning till det hela, dom blir glada för andras skull som vinner och liknande. 

Men det är hemskt att se små flickor/pojkar gråta för att dom inte vill och föräldrarna tvingar dom.. Exempelvis till att vaxa ögonbryn och liknande, måste ju göra jätte ont.

Fast denntyoen av beteenden finns även inom barnidrott. Föräldrar som lever genom sina barn ich inte kan uppföra sig.

Kan tänka mig att de väljer ut extremfallen att visa på tv.
  • Haannaaa
    MadHatter skrev 2014-01-25 13:28:31 följande:

Fast denntyoen av beteenden finns även inom barnidrott. Föräldrar som lever genom sina barn ich inte kan uppföra sig.
    Kan tänka mig att de väljer ut extremfallen att visa på tv.
    Det är klart att det finns. Men eftersom denna tråd handlar om skönhetstävlingar så svarade jag utefter det. :)
  • kaptensofi

Jag tycker det som är mest fascinerande med programmet är att mammorna själva inte ser ut att intressera sig av varken skönhet eller kläder osv. Förstår dom själva hur de formar sina barn och hur flickorna kommer att påverkas i framtiden av detta?

• MadHatter
    Haannaaa skrev 2014-01-25 13:31:46 följande:
    Det är klart att det finns. Men eftersom denna tråd handlar om skönhetstävlingar så svarade jag utefter det. :)

Det jag tänkte var mer att det problemet inte sitter i löshår och smink. Men jag håller med dig att det är illa med föräldrar som lever genom sina barn och barn som växer upp med att tro att förälderns kärlek sitter i barnets prestation.

Men vad gäller själva skönhetstävlingen tycker jag att det är värre med vuxna som sitter och bedömer hur symmetriska ansikten 5-åringar har än det faktum att barnen sminkar sig och använder löshår.
  • Haannaaa
    MadHatter skrev 2014-01-25 13:37:36 följande:

Det jag tänkte var mer att det problemet inte sitter i löshår och smink. Men jag håller med dig att det är illa med föräldrar som lever genom sina barn och barn som växer upp med att tro att förälderns kärlek sitter i barnets prestation.
    Men vad gäller själva skönhetstävlingen tycker jag att det är värre med vuxna som sitter och bedömer hur symmetriska ansikten 5-åringar har än det faktum att barnen sminkar sig och använder löshår.
    Jag tycker det blir ett problem med allt smink och löshår, det säger bara att flickorna inte är fina nog utan smink. Dom är ju så otroligt söta när man får se hur dom övar utan allt smink och när det fattas en framtand i deras leende. Tycker det ser löjligt ut med löständer/tandproteser, det blir bara ännu mer falskt..

Aa det är också helt otroligt! Okej, dom bedömer talang. hmm aa. Det är ju en rätt vanlig tävling, även fast jag tycker att dom är lite för små kanske för att förstå, och när dom inte vinner  så tror dom att dom var jätte dåliga. 
    Men att dom ska bedöma vackraste leendet, och mest fotogeniska, vackraste ögon.. 

Jisses, jag ser för mkt på det programmet!
  • MadHatter
    Haannaaa skrev 2014-01-25 13:49:59 följande:
    Jag tycker det blir ett problem med allt smink och löshår, det säger bara att flickorna inte är fina nog utan smink. Dom är ju så otroligt söta när man får se hur dom övar utan allt smink och när det fattas en framtand i deras leende. Tycker det ser löjligt ut med löständer/tandproteser, det blir bara ännu mer falskt..

Aa det är också helt otroligt! Okej, dom bedömer talang. hmm aa. Det är ju en rätt vanlig tävling, även fast jag tycker att dom är lite för små kanske för att förstå, och när dom inte vinner  så tror dom att dom var jätte dåliga. 

Men att dom ska bedöma vackraste leendet, och mest fotogeniska, vackraste ögon.. 

Jisses, jag ser för mkt på det programmet!

Jag tycker inte nödvändigtvis att man säger att flickor inte är fina utan smink och löshår mer att man har en viss bild man ska se ut som för att vinna just den tävlingen. Lite lika som "vem är mest lik Batman". Alltså en utklädningstävling.

Problemet för mig är då snarare att flickorna ska vara söta överhuvudtaget - dvs att tävla i skönhet alls. Därför tycker jag nog det är värre med skönhetstävlingar där barnen inte klär ut sig utan man bedömer rakt av deras utseende.

Sen gillar jag inte tävlingar över huvudtaget för små barn.
  • Haannaaa
    MadHatter skrev 2014-01-25 14:19:07 följande:

Jag tycker inte nödvändigtvis att man säger att flickor inte är fina utan smink och löshår mer att man har en viss bild man ska se ut som för att vinna just den tävlingen. Lite lika som "vem är mest lik Batman". Alltså en utklädningstävling.
    Problemet för mig är då snarare att flickorna ska vara söta överhuvudtaget - dvs att tävla i skönhet alls. Därför tycker jag nog det är värre med skönhetstävlingar där barnen inte klär ut sig utan man bedömer rakt av deras utseende.
    Sen gillar jag inte tävlingar över huvudtaget för små barn.
    Där har du faktiskt en poäng, det blir ju en utklädnad. Dessa klänningar och hår, så höll man ju på när man var liten. Ville ha tingelingklänningen inne på BR. 
    Det som jag hoppas isåfall är att barnen ser det som en uklädnad och inte som att "Nu är jag söt, det var jag inte innan". 
    Ja, det finns ju en kategori med 9 månaders upp till typ 3 år eller något, jag vet inte riktigt. Där så ska dom se ut som barn, man ska se att dom är 9 månader. Inget smink, bara fina klänningar. Och ja, det är mycket värre, för då blir det verkligen en skönhetstävling. 
  • Lilja7

Har också råkat se det när jag varit hemma och tycker det är vidrigt. Fattar inte hur jänkarna tänker. Tror aldrig det skulle vara tillåtet i sverige att ha skönhetstävlingar med små barn sån tur e.

• Gathehielm

Tror inte direkt att det är så skadligt som många vill ha det till. Dock inget jag är intresserad av att titta på.

• Litet My

Ska jag vara ärlig tycker jag barnen ser läskiga ut...som tagna ur en skräckfilm.

• fluu

Det finns förhoppningsvis inget liknande i Sverige, har svårt att tro att det skulle bli accepterat här.

Vidrigt program i alla fall. Jag får ångest bara jag ser det i tablån. Det är en avancerad form av barnmisshandel. Mest arg blir jag på morsorna som snackar om "jag gör ju det för barnens skull, de får bra självförtroende, nej det är inte ytligt" etc. Är de så korkade?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Toddlers And Tiaras