• mamma 86

Ni med barn i Malmö som går i skolan

Min dotter ska börja f-klass efter sommaren och ringde idag till grundskoleförvaltningen för att fråga var hon tillhör. Egentligen var jag redan rätt säker på min sak då vi bor mittemot en skola och alla grannbarnen går där. Har för mig att jag har sökt på vår adress innan och den skolan kom upp samt att vi bor i den stadsdel som skolan tillhör.

Men enligt kvinnan jag pratade med tillhör vi en annan skola som ligger en bit bort och som ligger i ett annan stadsdel. Någon annan som varit med om det? Kan man söka på sin adress någonstans och se vilken skola man tillhör här i Malmö?

Kvinnan sa att dottern med största sannolikhet komma hamna där, konstigt med tanke på att den andra skolan ligger på samma gata vi bor på

• Svar på tråden Ni med barn i Malmö som går i skolan
  • mamma 86

jo jag har sett den men det är nästintill omöjligt att utläsa var man tillhör

• mamma 86

förstår inte varför hon säger att vi tillhör en skola som inte ens ligger i vår stadsdel och där finns 2 skolor som är närmare

• Snällspiken

Vi har samma situation här. Vår dotter tillhör en skola som ligger ungefär 1 km norr om oss. Det finns en annan skola ungefär 300m söder om oss men den "försörjer" i sin tur ett väldigt stort område ännu längre söder- och österut. Kolla in kartan över "hemskolorna" på www.malmo.com. Den är inte omöjlig att läsa, man måste bara lista ut vilken gata man bor på eftersom det inte finns några gatunamn. 

• Snällspiken

…och alla våra grannbarn går på ytterligare en skola som inte längre finns med i bilden, den är helt proppfull med barn som bor nära den. 

• 08 i Skåne

Vår son började F-klass i Malmö hösten -13 och vi fick hem blanketter där vi skulle välja vilken skola vi ville att han skulle börja i. Men där stod det också att man hade förtur till den skolan som låg närmast hemmet. Vilket inte verkar hålla helt i praktiken....

Kartan från Malmö stad är väl inte så tillförlitlig, tex står det Ängslättsskolan i vårt område, men vi fick plats i 1 av barack lösningarna som man gjort för andra året i rad. Så Ängslättsskolan består nu av den ursprungliga skolan + 2 "barack skolor" och i vårt tillfälle så ligger baracken vi blev tilldelad längre från hemmet än Ängslättsskolan...

• Dixie

Det finns inga fasta gränser vad gäller skolor, utan det beror på hur många barn som bor i närområdet för varje år...

Svar på tråden Ni med barn i Malmö som går i skolan