• Popiolo

Är jag verkligen en dålig mamma?

Var ute på promenad med min yngsta dotter, 15 år. Mötte en väninna som spydigt kommenterade att min dotter har både piercing och töjning. Hon menade att ''flickan är ju så ung och har redan förstört sin framtid'' och sa att jag var en dålig förälder för att jag kunde tillåta någonting sådant. 
    Jag svarade att piercingarna växer igen om hon tar ur dem, och att det går att sy öronen om de inte växer igen ordentligt. 

Så, är man verkligen en dålig förälder för att man låter sin dotter på snart 16 år pierca sig och ha töjning? Töjningen är bara 5mm, och hon har hål i navel och läpp. 

• Svar på tråden Är jag verkligen en dålig mamma?
  • Jag kom inte på något bättre

Nä du är inte en dålig förälder för det! Har själv haft både töjning och piercingar (ögonbryn, olika ställen i läppen, och näsan). Har tagit ut alla och det har då växt igen bara fint. Om någon sa så till mig och min dotter om 10 år så skulle jag ha svarat att min dotter får pierca sig hur hon vill bara det blir gjort säkert och i en studio, och att ifall den personen har något problem med mitt barns utsmyckningar så får hon helt enkelt vända sig om så slipper hon irriteras av det. :)

~Alicia, Min Eviga Sol I Mörkret~
  • Fantasilös

Absolut inte! Hade du inte låtit henne göra det hade hon nog gjort 10 till bakom ryggen på dig i ren protest. Hade jag vart din dotter hade jag gillat dig!:)

• blomman07
    Fantasilös skrev 2014-01-24 16:00:05 följande:

Absolut inte! Hade du inte låtit henne göra det hade hon nog gjort 10 till bakom ryggen på dig i ren protest. Hade jag vart din dotter hade jag gillat dig!:)

Exakt sådär gjorde jag.. Fick inte ta i naveln, tog i naveln + 9 andra ställen hos en väldigt skum typ som tafsade och betedde mig allmänt olämpligt..

Nu har jag dock växt upp och tagit ut allihopa, saknar bara dem i tungan.
  • KimPossible

Nej, det är man inte.

Piercingar och annat går att åtgärda, till skillnad från störig attityd och fördomar som brukar ha en tendens att hänga kvar hos folk. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • FrökenLöken
    KimPossible skrev 2014-01-24 16:25:01 följande:
    Nej, det är man inte.

Piercingar och annat går att åtgärda, till skillnad från störig attityd och fördomar som brukar ha en tendens att hänga kvar hos folk. 

• Popiolo
    haha ja hon hade väl det, kan väl vara nöjd över att hon faktiskt bad om lov och gjorde det i en studio :)
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-01-24 15:52:53 följande:
    Nä du är inte en dålig förälder för det! Har själv haft både töjning och piercingar (ögonbryn, olika ställen i läppen, och näsan). Har tagit ut alla och det har då växt igen bara fint. Om någon sa så till mig och min dotter om 10 år så skulle jag ha svarat att min dotter får pierca sig hur hon vill bara det blir gjort säkert och i en studio, och att ifall den personen har något problem med mitt barns utsmyckningar så får hon helt enkelt vända sig om så slipper hon irriteras av det. :)
    Hon har också haft i ögonbrynet, dock tröttnade hon och plockade ur den :p
    I en studio är de gjorda, och hon är ju ingen liten flicka längre, hon är ju snart 16
  • MalinEddie
    KimPossible skrev 2014-01-24 16:25:01 följande:
    Nej, det är man inte.

Avskyr CIO-metoder.
  • annakaragliou

Det är klart att Du har gjort helt rätt. För en tonåring att få pierca och tatuera sig är det en fantastisk motvikt mot alla känslor som kommer i uppror under puberteten. Jag var jättenoga med att mina döttrar skulle få tatuera och pierca sig i fjortonårsåldern. Nu tio år senare är dom jättetacksamma att jag som mamma inte satte mig på tvären. Men jag har också själv försökt vara ett föredöme  och har skaffat en hel del egna tatueringar och framförallt skaffat nio piercingar, så att mina barn skulle se att det är riktigt häftigt.

Svar på tråden Är jag verkligen en dålig mamma?