Köra full/berusad vid akuta tillfällen
Hej!
Någon som kan hjälpa till?
Utifrån konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik, får man köra full vid akuta tillfällen?
Hej!
Någon som kan hjälpa till?
Utifrån konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik, får man köra full vid akuta tillfällen?
Vad är ett akut tillfälle?
Jag tänkte bara att en del tycker akuta tillfällen är när barnen är nära att dö andra när kaffet är slut....
När barnen eller nån person i närheten är nära att dö!
Det beror på berusningsgrad, men nej är mitt svar. Risken är att man dödar dem och sig själv eller någon annan i färd till sjukhuset. Bättre att ringa 112 och få dit en ambulans. Det är om man är ute i skogen och man har ingen täckning på mobilen eller att ambulansen är hundra mil bort och det enda alternativ är att man kör in personen i fråga som är döende för att den ska överleva. Ja. Då är det okej att köra berusad eftersom det är i ett gott syfte och inga andra alternativ finns.
Om man riskerar någons liv och hälsa på att inte köra är det självklart att man gör det. Precis som om man skulle kunna göra vad som helst då.
Allt annat är inte akut. Sen beror det hur berusad man är också.
Problemet är att generella förhållningssätt låter bra och helylle, men är värdelösa när det verkligen gäller.
Personer med en problematisk förhållningssätt till alkohol kan säkert hitta på många anledningar till att köra och gör det också.
Jag har kvar mitt omdöme även när jag har druckit och kör då inte bil. Men tror säkert att jag skulle klara av att avgöra det när det skulle behövas. Och i så fall även att köra. Vet många i min närhet som jag dock aldrig skulle lita på, och förmodligen skulle de inte heller lita på mig.
Ni som svarat i tråden - läste ni egentligen frågan? Det handlar alltså inte om era egna moraliska omdömen (min egen moral säger att efter första glaset vin är bilen off limits) utan om vad tre olika filosofiska/moraliska "system" skulle säga i frågan..
Mitt råd till TS är att sätta sig in i vad de olika innebär i stort och sedan fundera ut svaret.. ;)
Det låter väldig akademiskt. Är det för någon kurs du går?
Majoriteten vet inte ens vad konsekvensetik, pliktetik och sinnelagsetik betyder. Jag slog upp dem, men förstår ändå inte helt fullt utan att fördjupa mig mer i varje.
Mitt svar blir: Det beror på. Vi har inte tillräckligt med information om situationen för att kunna svara. Om vi ska fylla i allt som saknas i TS så får vi sitta här allt för länge.
Nu frågar du om man får köra full vid ett akut tillfälle då någon i närheten håller på att dö.
Om man utgår från det du skrivit så kan det tolkas så här: Du ser att någon i din närhet håller på att dö, t.ex. genom att den håller på att drunkna. Du är full. Är det då ok att köra iväg med bilen och låta personen drunkna?
I så fall blir svaren: nej, nej, kanske (det beror på vilken avsikt du har med att köra iväg)
Ja, jag är ingenjör.
Jag tycker att TS ska börja och berätta hur hon ser på det.
Om man är berusad, är man verkligen kapabel att göra en adekvat bedömning av situationen? Kan man i berusat tillstånd snabbt kalkylera huruvida det är bättre att köra full, än att tex fortsätta med hjärtlungräddning och invänta ambulans.
Omdömet är ju liksom redan avtrubbat.
Själv anser jag att det inte finns något tillfälle där det är "rätt val" att köra berusad. Någonsin.
Det var ju en kvinna som blev friad ifrån rattfylla nu för ett litet tag sen, då hon hade varit i en sommarstuga med en äldre släkting som börjat trakassera henne sexuellt, så enda sättet för henne att fly var att ta bilen, vilket hon gjorde, trots att hon hade druckit. Låter som en helt okej anledning tycker jag. Hon skadade ingen eller sig själv. Hade hon gjort det hade det kanske varit annorlunda.