• Kakan53

hur gör jag?!

Hej hej. Jag testar här eftersom det är i princip omöjligt att få tag på er via telefon. Jag undrar hur jag söker mammapenning? Jag harr gravpenning nu fram till 14
    Feb och sen är jag inte beräknad att föda förrän den 25 feb. Jag behöver alltså mamma pengar från den 15 feb.
    När man går in och "ansök om föräldrapenning" så måste man fylla i barnets persnr vilket är för mig omöjligt eftersom barnet inte finns än.
    I "planeraren" så måste man ju ange om man söker för att man är gravid eller om man ska ta hand om barn osv, det är ju också för mig omöjligt att fylla i. Så hur ska jag göra? Förstår inte riktigt och tycker er hemsida är galet krånglig.
    Hoppas på svar snarast. Vill liksom veta hur jag ska gå till väga. Kan ju inte stå utan inkomst.
    Mvh

• Svar på tråden hur gör jag?!
  • Försäkringskassan

Hej!

Sen en tid tillbaka är det många som ringer oss och det är svårt att komma fram. Vi beklagar de problem det medför.

Men du gör så här:

När du ska välja barn anger du som barns personnummer det beräknade datum du har och som anledning väljer du gravid. När barnet föds får vi in automatisk barnets personnummer från Skatteverket och även i Mina sidor.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Kakan53

Okej, så långt är jag med. Nu när jag börjar planera i planeraren så står det att jag tar ut för många dagar. Sen så står det att för dom tre veckorna jag har planerat in så får jag bara ca 2000 kr. Vilket inte kan stämma.
    Det jag undrar är när ni ska få en fungerande kundtjänst så man kan få ordentlig hjälp av er. Eller ska jag behöva gå utan inkomst för att jag inte kommer i kontakt med er?

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom barnet inte är fött så får man felaktigt att man inte har dagar som räcker och det är ett "känt fel", du bortser från detta och fortsätter din ansökan.

Anledningen till att det står att du bara får 2000 kr är lite svårt att svara på rent generellt, men det kan vara föräldrapenning på grundnivån som är 240 kronor brutto per dag, men har du en Sgi och har haft en inkomst som ger mer än 180 kronor brutto per dag i 240 dagar innan barnets födelse så kommer det att utbetalas efter din Sgi.

Har du fler generella frågor hjälper vill gärna till här i detta forum.

Våra handläggare tar så många samtal som möjligt men eftersom trycket på telefonerna är så hög så får man tyvärr beskedet att det är fullt i kön och ombeds ringa om.
    Våra öppettider i Kundcenter är: måndag-fredag kl 8-21, kl lördag 8-15 och söndag kl 15-21.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden hur gör jag?!