• Anonym (Hjälp)

Fråga

Hej! Jag och min sambo planerar inte barn men vi skyddar oss inte heller direkt. Vi har sex kanske 2-3 gånger i veckan men kör alltid avbutet sex och har gjort två månader. Är det stor chans att bli gravid? Hur stor är chansen/risken för att bli gravid med avbrutet på ett år? Har hört att det är 2-20% varje månad och då är ju avbrutet hyfsat säkert! Tacksam för svar! /Lina, 25

• Svar på tråden Fråga
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! 2-20% är inte direkt säkert när de som försöker bli gravida har ca 20% chans att lyckas. Hur tänker ni om ni skulle bli gravida?

• Anonym (Hjälp)

Hej! Vi har en liten kille på 6 månader. Jag hel ammar honom men har fått tillbaka en regelbunden mens sedan 4 månader tillbaka! Har inte börjat äta några minipiller eller andra preventivmedel ännu. Tänkte göra det efter amningen då jag inte vill äta annan sort mot vad jag gjorde innan graviditeten! Vi kommer inte att ta bort om det nu skulle bli något men ville bara höra om det var stor risk.. Tänkte om det var många som blev gravida trots avbrutet samlag? Är så tacksam att ni finns och svarar på frågor här på nätet!

• Anonym (Hjälp)

Ja det gör det ju men vill inte sätta in något sådant och sen tar det flera månader innan ägglossningen kommer igång när vi vill försöka igen.. Vad säger du?

Svar på tråden Fråga