Frågan:
Ett vanligt problem som uppstår för företag är prissättningen. Du ska nu beräkna prissättning för din/dina produkter samt räkna på lönsamheten. Ställ upp kalkyler och motivera dina svar.
Gör en kalkyl för prissättning Beräkna lönsamhetspunkten Du kan även göra ytterligare en frivillig kalkyl
som kan vara till användning som beslutsunderlag
Mitt Svar:
RISSÄTTNINGSKALKYL:
Sufletter 205:- inköpspris (+ 60% pålägg= 328:- + 25% = 410:-/ suflett ut till kund)
Åkpåsar: 506:- inköpspris( + 50% pålägg= 253:- + 25%= 949:-/ åkpåse ut till kund)
Dynor: 109:- inköpspris (+ 55% pålägg =169:- + 25% = 348:-/ dyna ut till kund)
Brio Go Barnvagn: 2000:- inköpspris ( + 40% pålägg= 2800:- + 25% = 3500:- ut till kund)
Bugaboo Donkey Barnvagn: 5500 inköpspris (+30% pålägg= 7150:- + 25%= 8938:- ut till kund)
Babyjogger Gt Barnvagn: 2000:- inköpspris( + 30% pålägg = 2600:- + 25% = 3250:- ut till kund)
Emmaljunga CC Barnvagn: 1500:- inköpspris( +30% pålägg = 1950:- + 25% = 2438:- ut till kund)
LÖNSAMHETSPUNKT.
Sufletter: TB1:410-205 = 205 205/410 = 0,5 = 50% (Marginalen)
Åkpåsar: TB1:949-506= 443 443/949 = 0,46 =46%
Dynor: TB1: 348-109 = 239 239/348 = 0,68 = 68%
Som frivillig uppgift har jag räknat ut marginal%.
Intäkter (på en månad) 21325:- - 9170
direkta kostnader) =0,5699 = 0,57*100 = 57%