• Erfdgt

Namngivningsceremoni?

Är det någon här som haft en namngivningsceremoni? Inte dop i kyrkan alltså.

Hur gick ni tillväga? Vad gjorde ni under kalaset? Vilka bjöd ni? Vad bjöd ni på? Ja, osv osv :)

Vi hade tänkt ha en sådan när vår dotter föddes för 7år sedan, men två hjärtoperationer "kom ivägen" och tiden och energin rann iväg. Nu väntar vi andra barnet och jag funderar återigen på att ha någon form av ett mer uppstyrt "välkomstkalas". Jag har känt lite till och från att det ska bli orättvis, eller konstigt, när vi inte hade något till första barnet, men det var ju lite speciella omständigheter och hon vill nu hemskt gärna ha ett kalas för lillasyster.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-23 15:05

Och har ni utsett typ faddrar till barnet? Vet inte riktigt vad man kallar det, men gudföräldrar. Hur valde ni isåfall och tänkte kring det?

• Svar på tråden Namngivningsceremoni?
  • FlitigaLis

Vi skickade ut inbjudningskort där vi skrev "vi har fått en son och det vill vi fira"

Vi bjöd på smörgåstårta.

Vi hade ingen ceremoni utan berättade bara vad han skulle heta.

Nu när vi ska ha andra barnet funderar vi på att ha kalaset på en friluftsanläggning, med grillning, kubb och fotboll. Vi får se när det närmar sig vad det blir

• Erfdgt

Det lät mysigt att ha det med grillning osv :) Lite annorlunda, men kul med aktiviteter man kan göra också! Jag är så rädd, eller vad man nu ska säga, att det ska bli lite "stelt" med bara lite fika. Samtidigt som jag är rädd att det ska bli för stor grej med musik, dikter, eventuell fadder och liknande.

Hur många bjöd ni in/planerar att bjuda in? Jag har lite svårt för vart man ska dra gränsen.

• Erfdgt

Släkt som i föräldrar, mor- och farföräldrar, syskon och syskonbarn? Eller med fastrar, morbröder, kusiner och allt?

Bjuder vi in släkten, alltså med fastrar och hela baletten, så blir vi ca 60-70 personer :P Och ska vi då bjuda in vänner på det, så slutar vi upp med en gästlista på ca 90 personer haha

• FlitigaLis

Våra föräldrar, syskon och syskonbarn bjöd vi. Nu kunde inte alla de komma ens.

Våra egna kusiner och fastrar och mostrar bjöd vi inte. Man måste ju dra gränsen nånstans. Vi direkt kontakt med dem heller

• Mli 014

Mn syster höll namngivningsfest till sina barn i rådhuset med kommunfullmäktige precis som vid ett borgerligt bröllop.

lite musik, kommunfullmäktige läste en dikt och höll ett fint tal.

Sen åkte vi till bygdegården och åt lätt lunch

(Smörgåstårta och kaffe o kaka)

• Natalie87

Puff. Vi ska också ha en namngivningsfest/ceremoni men då jag aldrig varit på en sådan eller vet vad man brukar göra så tar jag gärna emot tips och förslag från er som haft det. Har redan spanat in namngivning.se men vill höra mer från folk som haft egna :)

• Aftonstjärna

Vi har hållit namngivningsfest/välkomstfest för våra barn, vi bjöd in närmaste familj och vänner. Barnen fick också faddrar, som fadderbevis fick de en liten tavla med babyns fotavtryck. Programmet var att vi berättade om hur vi valt barnets namn sen sjöng vi alla tillsammans, jag hade gjort ett sångblad. På lillebrors fest fick storasyster välja en av sångerna, tror det var Ekorrn satt i granen :) Det gåtfulla folket är fin och Mitt lilla barn gillar jag också. Sen var det kaffe och lite smått att äta.

Det finns en bok utgiven av Humanisterna som heter Svenska högtidsboken, den har jättebra tips för profana fester.

sv.wikipedia.org/wiki/Den_svenska_h%C3%B6gtidsboken 

• Aftonstjärna

Till faddrar har vi valt goda vänner till oss, en del har tagit uppgiften mer på allvar än andra och kommer ihåg barnet på jul och födelsedagar.  

Svar på tråden Namngivningsceremoni?