• Prosecco

Hur komponera namn till barn?

Har ett par namn jag gillar, men vet inte hur jag skall komponera dessa. Tänkt ha tre namn + efternamn. Skall påpekas att jag bara spekulerar inför framtiden, har inga barn ännu - men namn är väldigt viktigt för mig, kommer nästan kräva att själv få namnge barnen när de nedkommer. Pojknamn: Wilhelm Carl Eugen Christopher Johan Gabriel Adolph Gustaf Flicknamn: Elisabeth Sophie Ann Louise

• Svar på tråden Hur komponera namn till barn?
  • Prosecco

Oj. Ser att den här tråden bör ha legat i underforumet "Namn".

• Philippa

Så den blivande pappan kommer inte ha nåt att säga till om??

• Vitrysk hockeyhjälte

Kräva att bestämma namn själv? Det låter, eh, sunt. Hoppas du hittar nån dörrm... förlåt, kille som går med på det.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Prosecco
    Philippa skrev 2014-01-23 09:00:13 följande:
    Så den blivande pappan kommer inte ha nåt att säga till om??
    Jag är den blivande fadern och nej, det kommer hon inte. Det kommer att vara ett av mina krav för att ingå förhållande och skaffa barn med någon, att de är medvetna om det och accepterar det.
  • Jacqueline
    Prosecco skrev 2014-01-23 09:32:23 följande:
    Jag är den blivande fadern och nej, det kommer hon inte. Det kommer att vara ett av mina krav för att ingå förhållande och skaffa barn med någon, att de är medvetna om det och accepterar det.
    Haha shit!!

I vårt förhållande kompromissas det för fullt just nu ,jag vill ha tre namn+ efternamnet medan i hans familj har man två namn +efternamn.

Samtidigt så har man inte dop i hans familj utan en namngivningsceremoni medan alla barn i min familj/släkt döps i kyrka.

Såå lösningen blir att bebis får två namn och sedan dop...så mixar vi våra familjers traditioner på ett enkelt sätt
  • BCH52

Bäst rytm blir det om man tar det kortaste namnet först, tilltalsnamnet ska inte sluta på samma bokstav som efternamnet börjar på eller att efternamnet börjar på samma stavelse som förnamnet börjar på. Det är är också mest praktiskt att man väljer att ha tilltalsnamnet först. Inte gärna Carl Larsson, Christopher Eriksson eller Elisabeth Torstensson alltså, det blir gärna lite hackigt när man ska presentera sig om förnamn och efternamn flyter ihop. Säg namnet högt förnamn och efternamn, då hör man hur det låter, inte samma som att bara läsa det. Jag tycker det är viktigt att förnamn och efternamn passar ihop i stil, rytm och form.

• Amanda84

Kanske lite OT men i alla fall: jag var som du och hade bestämt mig för att JAG skulle bestämma namn åt mina framtida barn. Jag hade haft dessa namn i åtanke ända sedan jag var 14 år. När jag väl var gravid så insåg jag att mina favoritnamn redan var upptagna. Min mans bror och ena syster heter exakt så och det är klart att min man tvärvägrade. Ett av namnen fick däremot bli andranamn. Det tredje namnet som jag hade i åtanke var inte alls kompertibelt med min mans efternamn och kombinationen blev rent av löjeväckande.

Ibland blir det inte riktigt som mah har tänkt sig.

• Dixie
    Prosecco skrev 2014-01-23 09:32:23 följande:

Lycka till med det!!
Svar på tråden Hur komponera namn till barn?