• Anonym (ts)

Har kollat in Alkoholprofilen.se och..

Tydligen ligger jag på "Farligt". Jag anses vara i riskzonen för alkoholism. 
    Svarade så sanningsenligt jag kunde. Det betyder 5 glas vin i snitt fredag och 5 glas vin lördag. 1 glas till matlagningen, ett glas till middag och ett par till en film eller sällskapsspel. Utspritt på ca 8-10 timmar.. 

Tycker det känns väldigt långsökt till alkoholism men vad vet jag? Hur ser dina dryckesvanor ut? 

Alkoholprofilen.se

• Svar på tråden Har kollat in Alkoholprofilen.se och..
  • lövet2

Jag dricker lite glögg vid Lucia, lite champagne vid nyår och kanske någon likör om jag är på fest. Enligt Alkoholprofilen ligger jag inte i någon riskzon.

• Anonym (Nej)

Jag var fnittrig på krogen senast för 1,5 år sen, har varit ut och druckit ett par drinkar en gång i somras och har tagit något enstaka glas vin ca 5 gånger däremellan... Jag är inte särskilt oroad över mina vanor, men lyckades inte fundera ut hur man kom vidare i frågan med kalendern i det där testet utan att fylla i 2 datum då jag dricker på en månad... Blev ju inte direkt rätt, och jag hamnade på att mina vanor inte är helt ofarliga. Väljer att inte tro på det

• Anonym (japp)

Nuvarande dryckes nivå var helt riskfritt men de tidigare vanorna som ung låg i röda zonen noterade jag...

• jenny99

Senaste året dricker jag väl 4 dagar per vecka,två av dem ca 2 glas vin,helger kanske 3-4 glas.Eller 5.Men sen händer det att jag är helt nykter i perioder jag jobbar väldigt mycket.Jag oroar mig inte.Jag kan inte avgöra om du dricker för mycket,men huvudsaken är ju att du mår bra.

• Mälaröbo

Det behöver ju inte vara risk för beroende för att klassas som "farligt". Det kan ju handla om lever, hjärta mm...

• Anonym (Nykteralkoholist)

Jag är nykter alkoholist sedan 13 år!

• Anonym (Nykteralkoholist)

Det är inte mängden alkohol som betyder att man är alkoholist.
    Utan varför man dricker, ensam, ledsen, arg etc.
    Hur man dricker, ensam eller i smyg.
    Konsekvenser av drickandet, rattfylleri etc.

• DreamBitch
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2014-01-23 08:16:36 följande:
    Det är inte mängden alkohol som betyder att man är alkoholist.
    Utan varför man dricker, ensam, ledsen, arg etc.
    Hur man dricker, ensam eller i smyg.
    Konsekvenser av drickandet, rattfylleri etc.
    Tack för det inlägget.
  • aleakim

Jag drack två drinkar och en cider från mataffären i somras. Är ungefär likadant varje år, misstänker att jag inte ligger i någon riskzon :)

• Anonym (Lisa)

Jag tycker att det låter lite i överkant faktiskt.

• Bukeu20

Kul att kröka på men man måste se till att vara i balans och harmoni. Sedan får det inte bli en vana eller för ofta. Då torskatr man dit. Jag har dragit ned brutalt då jag kände det blev för mkt. Med grannar och vänner varje helg och representation i veckorna. Nu blir det aldrig i veckorna och har även dragit ned i helgerna. Man orkar inte och det är farligt för hälsan. Klarar man inte själv att ta tag i det sök hjälp omg,n. För då är man lite illa ute.

• mjb88

2 flaskor vin i veckan? Ja det är def för mycket om du frågar mig! Anser att två glas 1-2 ggr per vecka är ok... Även om jag själv bara dricker när jag går ut ett par ggr om året alltså!

• SpanskaFlugan
    Anonym (ts) skrev 2014-01-22 23:14:12 följande:
    Tydligen ligger jag på "Farligt". Jag anses vara i riskzonen för alkoholism.  Svarade så sanningsenligt jag kunde. Det betyder 5 glas vin i snitt fredag och 5 glas vin lördag. 1 glas till matlagningen, ett glas till middag och ett par till en film eller sällskapsspel. Utspritt på ca 8-10 timmar..  Tycker det känns väldigt långsökt till alkoholism men vad vet jag? Hur ser dina dryckesvanor ut?  Alkoholprofilen.se

Även om jag nog tycker alkoholprofilen är lite väl hårddragen så är mängden alkohol du dricker på en helg i mesta laget. Fem standardglas är en flaska och du dricker två flaskor på två dagar om du dricker standardglas.
Svar på tråden Har kollat in Alkoholprofilen.se och..