• madeleinesolberg

Bebis skriker vid amning

Hej. Sen min son föddes för 6 veckor sedan så har amningen fungerat! Nu sen ca. en vecka tillbaka så har han börjat skrika och gråta när han ammas under dagen. Han kan gå från att va lugn och glad till att bli väldigt ledsen. Han äter en minut, släpper och skriker, äter tio sekunder, släpper osv. På natten går det bra och när han har sovit längre stunder. Han har ont i magen till och från under dagen men fiser en hel del. Kan det va så att han får mer ont när det kommer ner mat i magen? Han spänner och sträcker ut benen när han äter. Vi har varit på amningsmottagning men då hade han sovit i vagnen på vägen dit och åt jättelugnt och snällt. Har nån något tips?

• Svar på tråden Bebis skriker vid amning
  • tideloo

Kan det vara något du äter som gör han får ont i magen? Lök, mjölk, stark mat?
    Kommer mjölken för snabbt? Testa pumpa ut lite innan och se om det beror på det?

• madeleinesolberg

Jag har provat det mesta. Men han har haft magont och amningen har fungerat, frågan är varför han gråter nu? Han slår med armarna och greppar tag och skriker. Som att något gör ont. Det är nästan varje gång

• saander

Så gjorde min son ibland. Fortfarande ibland. Då var det att han behövde rapa ( gick runt med han ca 15 min sen kom de en stor rap) fortsatte amma. En annan gång kräktes han när jag gick runt med han ett tag. En annan gång var det att han ville ha sitt favorit bröst. Så då var det bara att byta till han lugnade sig . Så de var dom tre sakerna hos oss iallafall. Hade sempers magdroppar i början med som vi kombinerade med miniform. Funkade utmärkt för gaser i magen !

• Sessan03

Min lilla tjej på snart 3 månader gör likadant och jag har upptäckt att det har med utdrivningsreflexen att göra. 
    Hon blir helt enkelt förbannad för att mjölken inte kommer fort nog. Så när jag märker att hon är otålig så brukar jag trigga igång utdrivningen innan jag lägger henne till bröstet och då blir hon inte arg. 

• Flickan och kråkan

Upplever du att du har mycket mjölk? Sätter han ofta i halsen vid amning t.ex.? Om man har mycket mjölk så är det inte ovanligt att de sätter i halsen och släpper för att de så att säga inte kan hantera mjölkmängderna. Då sväljer de ofta mycket luft vid amning också och får inte i sig så mycket av den feta mjölken på slutet. resultat - gasig och magont.

Eller så är det tvärtom, dvs att han är i en ökningsperiod och helt enkelt vill att det ska komma mer och fortare än det gör .

• orianthi

Jag har samma problem, tror dock att jag har för lite mjölk.. Plus att hon har magont :( vet inte vad jag ska göra!

• Flickan och kråkan
    orianthi skrev 2014-01-27 21:46:07 följande:
    Jag har samma problem, tror dock att jag har för lite mjölk.. Plus att hon har magont :( vet inte vad jag ska göra!
    Hur ser ditt barns viktuppgång ut? Hur gammal är hon? Ingen panik; det mesta går att lösa .
  • orianthi

Hon är bara fem veckor och har gått upp jättebra, så jag hoppas att det bara är en skrikfas :P

• emmisss

Växt spurt? Det kommer veckor då dom behöver mer mjölk och det tar ca en vecka innan dom har hunnit producera mera!

• emmisss

Inland tror man att mjölken helt plötsligt tar slut...men så är det inte...

Svar på tråden Bebis skriker vid amning