• Anonym (dotter)

Korsakoff demens

Korsakoff demens
    I veckan fick jag reda på att min mamma har Korsakoff demens. Någon fler som känner någon som har denna diagnos. Snacka om belastning på samhället. Jag vill bara skrika rakt ut.

Släpp taget lilla du
    Jag fanns hos dig till nu
    alkoholen vann tillslut
    Inga klara tankar kan tänkas mer
    Din kropp har sakta brutits ner
    Du ser på mig mer rädsla
    Jag vill inte möta din blick
    Dina ögon är tomma och frånvarande
    Du har så mycket att säga mig
    men orden når inte fram
    kramperna tar över din kropp
    Jag kan inte trösta dig mera
    Tyvärr så får du lida
    Tyvärr så var jag passiv
    Tårar hjälper inte nu
    Jag måste Acceptera

• Svar på tråden Korsakoff demens
  • Anonym (dotter)

Ingen som skriver dikter? jag vill läsa eller kan ni tipsa mig? ett sätt för mig att gå vidare

Tack Enmandarin för omtanke

• mammas dotter

Hej. Ser att ditt inlägg är gammalt, men hoppas du ser detta ändå. Min mamma har också det...

• Anonym (hej)

Först vill jag bara säga att jag är ledsen för er skull. Jag oroar mig för att min pojkvän håller på att få dessa symptom. Kan ni säga hur ni upptäckte det, hur agerar era mödrar idag?

Min; till att börja med dricker han periodvis (mer förr än nu men ändå gravt när det sker), han glömmer när saker har hänt. Han kan säga att en sak hände igår fast det var ett halvår sedan. Han glömmer också ofta saker som hänt, t.ex. installerar nåt på datorn och sedan blir han irriterad nästa dag och undrar vad det är för skit någon har installerat. Ofta arg. Han rör sig lite ryckigt sedan 1 år tillbaka. Har ibland osannolika förklaringar till saker, och blir arg om dessa ifrågasätts.

• Anonym (dotter)

Hej, och stor kram till dig.

Det är jätte svårt att säga om det är korsakoff, men kanske en begynnande demens.

Mamma fick sin dom efter fyra månaders vistelse på Ortopeden och sedan stroke. Jag hittade henne på golvet med polisen hon krampade oavbrutet och var medvetslös, vi vet inte hur länge hon legat på golvet men mellan, 1 till 2 dygn, hjärnan fick skador när hon var utan syre så länge.-

Nu har det gått ett helt år hon har humörsvängningar och tappar ofta tråden i samtal, berättar saker som hon nyss har berättat osv.

Märker på henne när hon har druckit eftersom hon numera inte tål så mycket och får svåra epa anfall till följd. Efter ett Epa anfall eller minnesbortfall som dom säger på stroke så minns hon inte tid och rum än mindre vem som är hos henne eller vem  jag är..

Vad jag har fattat det som så kan man bli bra i sin korsakoff det kan läka och gå tillbaka om man sköter sig men demensen kommer alltid att finnnas.

Vet inte om du blir något klokare, kan ju bara utgå från hur min mamma har det.

Jag fick dessutom kämpa hårt för att hon skulle få en LVM över henne, läkarna lyckas alltid skicka över till den andres bord det tog mig ca 10 mån. Att få det på papper, synd för då kanske mamma hade sluppit alla fallolyckor eller minskat åtminstone.-

Svar på tråden Korsakoff demens