• svabben

När längtan blir för stor

Hej
    Söker tips o råd

För fem årsen separerade vi, barnen fick varannan vecka livet, det har funkat fint.... men 

En 10 åring o en 6 åring som inte vill vara lika länge hos pappa som hos mamma... längtan är stor. 10 åringen tycker det känns som om det är två veckor hos pappa o en hos mamma.

Pappas lösning är att jag bara skall ringa en gång i veckan så att de inte bli påminda om mig... att de hjälper dem att slippa längta, jag tycker att vi måste lösa behovet av mig.

Hur gör ni, alla barn passar ju inte varannan vecka för. Vi är inte osams bara inte ense om hur man löser det... så tips o tankar snälla

• Svar på tråden När längtan blir för stor
  • leandra

Mina barns far tyckte ungefär likadant fast ännu värre, vi skulle inte ha kontakt alls under veckan.. Min son saknade mig och längtade efter mig jättemycket och trivdes heller inte med bonusmamman. Till slut, efter en del diskussioner så kom vi fram till att sonen skulle bo fler dagar hos mig. Nu bor han 9 dagar här och 5 hos pappa, och det funkar jättebra. Försök få till en dialog med pappan och tryck på barnens bästa, hjälper det inte så ta hjälp av kommunen. Ni behöver kanske få råd av en utomstående.

• svabben

Leandra, tack för ditt svar, jag har försökt få en dag extra men jag förstår att pappan är ledsen över att de inte vill vara hos han. Jag tror att om de bara varit precis så som ni gör några extra dagar hos mig så hade det blivit lättare för barnen.

Ska se om vi kan komma i kontakt med kommunen för att få råd utifrån. Det är viktigt för mig nu när de börjar bli lite äldre att vi lyssnar o förstår å att de vet att de kan påverka sitt boende själva lite

• Brumma

Kan ni inte testa att byta oftare? Vv är ju inte skrivet i sten enbart för att man har växelvis boende. Kanske byta var fjärde dag? Kanske tiden hos er föräldrar hade "jämnats ut" ngt då?

Svar på tråden När längtan blir för stor