• tjejen87

Vårdbidrag till pojke på 6 år med adhd & atypisk autism

Hejsan.

Jag skriver detta inlägg för att jag imorgon ska åka ner till f-kassan på möte om vårdbidrag för min pojke.
    Han är 6 år, & fick diagnosen i somras. 
    Det jag undrar lite över är, vad ska man ha med till mötet? 
    Jag vill förbereda mej så mycket som jag kan innan.

På f-kassan sa hon att jag skulle tänka på vad han sliter mycket på, vad jag har för merkostnader, samt vad jag hjälper honom med osv.

Men jag känner att det står still just nu, så ni som har erfarenheten från ett sånt här möte får gärna hjälpa mej lite & skriva vad ni tog upp osv.

Sen är jag intresserad av att veta vad beslutet grundas på om han får det eller ej sen, hur mycket man får osv.
    Berätta gärna allt ni vet om detta :)

Alla tips är välkomna :) 

Tack :)

• Svar på tråden Vårdbidrag till pojke på 6 år med adhd & atypisk autism
  • blubbblubb

Ja, du. Vi håller också på att söka vårdbidrag. Vi skrev en långt dokuement (blev 6 sidor) baserat på det vi tyckte tog extra tid och baserat på frågorna i fk broschyr och försökte uppskatta tiderna.

Börja på morgon och gå igenom hela dagen.
    Klär han på sig själv?
    Äter själv?
    Går på toa själv?
    Kan beskriva vad han vill göra?
    Behöver ni extra med förskolan/skolan?
    Läsa på om diagnoser / behandlingar osv?
    Medicin?
    Läkarbesök?
    Träning?
    Har han resurs eller hjälp i skolan?

osv

Merkostnader:
    Sliter han kläder?
    Köper ni matrial?
    Tvättar ni extra?  (man får 2.5 kr per maskin...)
    Resor till behandlingar

osv i all oändlighet.

• Mumin80

Några bra områden som kan vara bra att tänka på:

- Tillsyn. Har han någon "självbevarelsedrift", förstår han konsekvenser, eller behöver ni vakta honom och vara närvarande, utöver vad man kan förvänta sig av en vanligt 6-åring. Skyddsbehov, helt enkelt, både för honom själv och omgivningen. 

- Gör skillnad på vad han klarar fysiskt/motoriskt och psykiskt. Vår fyraåring kan t.ex. rent motoriskt få på sig en overall och äta mat, men mentalt krävs massor av motivation och uppmuntran och även att vi klär på henne för att hon inte gör det helt enkelt. 

- Just hur mycket längre tid det tar att göra saker jämfört med hur fort en jämnårig klarar dem är bra att ta upp. 

• minafinastebarn

Hur mkt får man utbetalt av detta vårdbidrag? Vad är de olika delarna värda?
    Nån som har Trygg Hansas barnförsäkring "Trygga Barn". Hur ställer dom sig till en ADHD-diagnos eller vårdbidrag?

• blubbblubb
    minafinastebarn skrev 2014-03-05 14:15:17 följande:
    Hur mkt får man utbetalt av detta vårdbidrag? Vad är de olika delarna värda?
    Nån som har Trygg Hansas barnförsäkring "Trygga Barn". Hur ställer dom sig till en ADHD-diagnos eller vårdbidrag?
    De har en tilläggsförsäkring som ger engångsbelopp förutsatt att du fått minst 25% vårdbidrag
Svar på tråden Vårdbidrag till pojke på 6 år med adhd & atypisk autism