• Zora

Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?

Som rubriken säger. Finns det?

Har Agria idag, men att betala nästan 4700:- för två katter är inte rimligt. Det är dyrare att försäkra en katt än min dotter.. Kontaktade folksam, men dom nyförsäkrar inte katter över 7 år och till mig sa dom att jag är fast med Agria. Känns inte så roligt. 

Hittar jag inget bolag som föräkrar äldre katter får jag göra lite ändringar i mina försäkringar. Tar jag bort livförsäkringarna och höjer självrisken blir det runt 1000:- billigare, men det är ändå dyrt tycker jag..

• Svar på tråden Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?
  • Birgitta2

Det är 195 kr i månaden per katt. Inte så farligt kan jag tycka. Men ta bort livförsäkringen och betala per månad i autogiro så känns det kanske lite lättare ekonomiskt.

• nemo1

Agria är de enda som dessutom inte höjer premien ju äldre katten blir.

• blubbblubb

Du kan inte jämföra försäkringskostanden för ett barn men en katt. En barn försäkras av samhället. Det är gratis vård vid sjukdommar, det finns vårdbidrag osv. Försäkringen ligger ju ovanpå det. För djur försäkrar du ju allt.

Livförsäkringar för vuxna brukar ju gälla till 65 år, fast normal ålder är 80-90 år. För att försäkringen tar det unika i att någon dör.  En katt som är över 7 år är säkert inte värd att livförsäkra längre, just för att den statistiska risken för dödsfall börjar öka ordentligt.  

• Zora

Ska som sagt ta bort livförsäkringarna och höja självrisken. Blir runt 3500 då istället. Bättre, men fortfarande dyrt tycker jag. För två år sedan var min premie 1700:- billigare och bara från förra året har den höjts med 750:-. Det tycker jag är mycket. Nästan 2000:- dyrare premie på 2 år. Mina katter har dessutom aldrig varit till veterinär förutom vaccinationer och kastrering.

• Zora

Nä jag kanske inte kan jämföra barn och katter, men jag anser ändå att det är dyrt. 

Det är inte pga livförsäkringen man inte får nyteckna som jag fattat det, för jag frågade om enbart veterinärvård men det gick inte heller.

• Zopiklon

Agria är väl också det bolag som har kvar samma veterinärvårdsersättning fast katten blir äldre? Annars brukar ju ersättningstaket sjunka ju äldre katten blir.

Var mkt tacksam att ha Agria när min gamla katt blev sjuk. Hade blivit mkt mkt dyrt för mig om jag hade haft annat bolag, det inser jag ju. Nu kunde jag ändå ge honom chansen och slippa tänka ekonomi. Slutnotan blev dyr som den blev iom självrisk mm.

Men jag håller med, Agria har chockhöjt premierna, speciellt för oss med vissa raskatter. Varför ska jag vara med och betala eg för att vissa katter kan få cellgifter...nånstans känns det som att försäkringsbolagen ser till att livnära veterinärer som kan göra dyrare och dyrare ingrepp som kankse inte alltid är djurvänliga.

• lyckeliten22

Men va? Vad har ni för försäkringar? Betalar typ 250kr i månaden för 5 katter? Folksam

• Tobby
    lyckeliten22 skrev 2014-01-21 16:46:59 följande:

Men va? Vad har ni för försäkringar? Betalar typ 250kr i månaden för 5 katter? Folksam

Folksam försäkrar inte gamla katter , har oxå Folksam på vår lilla katt mycket billigare o täcker lika som agria , agria har chockhöjt sina försäkringar
  • Zora

Det var Folksam jag tänkte byta till, men tyvärr är mina katter 8 och 9 år och därmed är jag fast hos Agria resten av deras liv. Så alternativen är att antingen inte ha någon försäkring alls (vilket jag vill, för OM det händer något kan det bli dyrt) eller att bara att betala och acceptera att dom höjer premien hur dom vill Känns ganska fel måste jag säga..

• Majsan70

Alltså jag undrar lite vad ni har för försäkringar? Vi har 6 katter försäkrade med max veterinärvård, rehab, mediciner och livförsäkring samt även avel på tre av dem.  Per månad betalar vi ca 900 kronor för alla.
    Har ni alla rabatter o så?

Svar på tråden Försäkringsbolag som försäkrar katter över 7 år?