• Belli

Mat 6 månaders

Nu om en vecka blir min lilla älskling 6 månader och hur mycket jag än läser får jag inte riktigt grepp om hur jag bäst introducerar det här med mat, hur mycket och vad jag ska ge. Skulle gärna önska mig en hel natts sömn om möjligt :)

Ska man ge välling eller inte?
    Ska man ge gröt eller inte?

Såhär ser lillans nuvarande matschema ut ungefärligt:

06:00 Amning
    09:00 Amning
    12:00 Amning + smakportion (rån, bitar smörgås med leverpastej)
    15:00 Amning
    18:00 Amning + smakportion (1-2 istärningar morot, palsternacka 1 istärning fruktpuré m.m.)
    21:00 Amning
    00:00 Amning
    03:00 Amning

Ge mig gärna tips och råd! Alla tankar mottages tacksamt :)
  • Svar på tråden Mat 6 månaders
  • Stjärnebo

Jag skulle börjat introducera välling som kvällsmål så kanske han/hon sover lite längre.
    Min dotter på 6 1/2 månad får mild havre välling från nestlé(något med godnatt står det på), kl 21 ca och sover sen i 9 timmar innan hon vill ha mat igen. Fast det är ju långt ifrån alla som sover så länge. 
    Gröt får hon en gång om dagen också med lite fruktpuré till. Den vanliga maten har hennes mage ej vant sig vid än så gröt, frukt, majskrokar och välling än så länge. Man ska inte ha så bråttom men jag förstår att du vill sova mer på nätterna :) Så köp någon välling du tycker verkar bra och börja med lite i början. Har du en bröstpump så blanda gärna vällingen med det. Men om du inte vill att han/hon ska börja rata bröstet för flaskan så ge gröt istället! Det är i stort sett samma sak.

• Lena

Gröt och välling är inte mildare än vanlig mat bara mindre näringsrik.

Öka långsamt smakportionerna vid ett av tillfällena till att låta barnet äta så mycket det vill. När du har gjort det med ett mål kan du börja med nästa. Låt varje tillagt mål ta 2-4 veckor innan det är full mängd.

Sova hela natten har troligen inget att göra med hur barnet äter på dagen. Låt pappan ta någon natt med flaska och ersättning så du får sova istället.

• pigglet

Från 6 månader börjar man ge smakportioner, någon tesked. Det handlar alltså om ganska liten mängd, mindre än det du redan ger.
    Man ökar sakta mängden mat, vid typ 8 månader behöver barnet 2 mål "mat". Först vid 10-12 månader handlar det om att ha bytt ut de flesta målen och att barnet äter både lunch och middag.

Vill du byta ut kvällsmålet så skulle jag säga ge ersättning. Det innehåller mer än dubbelt så många näringsämnen som välling. Dessutom innehåller en falska välling tok-mycket spannmål för en så liten bebis.

Svar på tråden Mat 6 månaders