Får man alltid rätt till umgänge?
Nu är jag i en väldigt taskig sits.. Jag fick en dotter med en man som var i ett förhållande jag inte visste om förrän jag blev gravid. Han blev ju helt galen när jag berättade att jag blivit gravid och inte ville gå genom en abort. Han blev våldsam mot mig men jag kom iväg och såg inte honom tills vi fastställde faderskapet hos familjerätten när dottern var född. Han ville fortfarande inte ha något med barnet eller mig att göra eftersom jag "förstört" hans liv och gav mig ensamvårdnad och drog därifrån. Familjerätten ordnade en träff för samarbetssamtal vilket han konstigt nog kom på och sedan skulle vi prova att ses i en park nästa gång men den gången började han bara be om tjaffs och drog därifrån och nu har det gått 3år sen dess och min dotter fyller 4 i år. Fick veta att han har ett barn nu med flickvännen han hade då. Barnet är runt 1-2 år kan ja gissa. Och de är i en vårdnadstvist just nu eftersom han misshandlat hans flickvän under en längre period. Men pga hans lugna och manipulerande personlighet han alltid haft så tror inte polisen o rätten att han misshandlat flickvännen och han har nu barnet hos sig utan tillsyn och flickvännen är livrädd. Jag vill gärna vittna mot honom så rätt ska bli rätt eftersom han försöker få hans flickvän att låta som the bad guy i detta och att hon ljugit ihop alltihop. Men har hört att han har planer att använda barnets vårdnad mot att sen få vårdnad över min dotter också för han är en sån "bra" pappa. Han har ju inte visat någon alls intresse i vårt barn och jag har under dessa nästan 4år varit ensam och byggt upp vårt liv och rutiner och jag väntar även mitt andra nu och vi är som en familj och vill inte att min dotter nu plötsligt ska börja spendera tid med en manipulerande kvinnomisshandlare som hon träffat 1gång som spädbarn. Vill heller inte att hon tror att vi plötsligt stöter bort henne pga vårt nya barn i familjen. Hennes pappa är ju min pojkvän! En pappa är den som uppfostrat barnet, inte den som hjälpte till att göra ett. Vad har jag för rättigheter? Och han? Han ville ju inte ens ha vår dotter! Måste jag acceptera att hon ska träffa detta monster?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 20:19
Och för att tillägga så bor de båda 50mil från oss... Rätten kan väl inte låta mig skicka bort dotter så långt!?