• Gaahingeteledigt

Får man alltid rätt till umgänge?

Nu är jag i en väldigt taskig sits.. Jag fick en dotter med en man som var i ett förhållande jag inte visste om förrän jag blev gravid. Han blev ju helt galen när jag berättade att jag blivit gravid och inte ville gå genom en abort. Han blev våldsam mot mig men jag kom iväg och såg inte honom tills vi fastställde faderskapet hos familjerätten när dottern var född. Han ville fortfarande inte ha något med barnet eller mig att göra eftersom jag "förstört" hans liv och gav mig ensamvårdnad och drog därifrån. Familjerätten ordnade en träff för samarbetssamtal vilket han konstigt nog kom på och sedan skulle vi prova att ses i en park nästa gång men den gången började han bara be om tjaffs och drog därifrån och nu har det gått 3år sen dess och min dotter fyller 4 i år. Fick veta att han har ett barn nu med flickvännen han hade då. Barnet är runt 1-2 år kan ja gissa. Och de är i en vårdnadstvist just nu eftersom han misshandlat hans flickvän under en längre period. Men pga hans lugna och manipulerande personlighet han alltid haft så tror inte polisen o rätten att han misshandlat flickvännen och han har nu barnet hos sig utan tillsyn och flickvännen är livrädd. Jag vill gärna vittna mot honom så rätt ska bli rätt eftersom han försöker få hans flickvän att låta som the bad guy i detta och att hon ljugit ihop alltihop. Men har hört att han har planer att använda barnets vårdnad mot att sen få vårdnad över min dotter också för han är en sån "bra" pappa. Han har ju inte visat någon alls intresse i vårt barn och jag har under dessa nästan 4år varit ensam och byggt upp vårt liv och rutiner och jag väntar även mitt andra nu och vi är som en familj och vill inte att min dotter nu plötsligt ska börja spendera tid med en manipulerande kvinnomisshandlare som hon träffat 1gång som spädbarn. Vill heller inte att hon tror att vi plötsligt stöter bort henne pga vårt nya barn i familjen. Hennes pappa är ju min pojkvän! En pappa är den som uppfostrat barnet, inte den som hjälpte till att göra ett. Vad har jag för rättigheter? Och han? Han ville ju inte ens ha vår dotter! Måste jag acceptera att hon ska träffa detta monster?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 20:19
    Och för att tillägga så bor de båda 50mil från oss... Rätten kan väl inte låta mig skicka bort dotter så långt!?

• Svar på tråden Får man alltid rätt till umgänge?
  • Lindsey Egot the only one

Börja inte bråka med honom.

• Litet My

Tänker lite som ovanstående, väck inte den Björn som sover.

• Gaahingeteledigt

Men hur menar ni? Jag har inte väckt någon sovande björn här... Lever vårt egna liv 50mil bort och fick idag veta att detta är aktuellt just nu... Är än sålänge inte inne i bilden men hörde att han har planer att söka vårdnad/umgängesrätt för dottern nu när han har vårdnad över andra barnet än så länge när de tror att flickvännen ljugit ihop allt..

• Brumma
    Gaahingeteledigt skrev 2014-01-19 20:23:13 följande:

Men hur menar ni? Jag har inte väckt någon sovande björn här... Lever vårt egna liv 50mil bort och fick idag veta att detta är aktuellt just nu... Är än sålänge inte inne i bilden men hörde att han har planer att söka vårdnad/umgängesrätt för dottern nu när han har vårdnad över andra barnet än så länge när de tror att flickvännen ljugit ihop allt..

Tror de menar att om du går in o vittnar så kanske du sätter igång att han vill hämnas... O då söker vårdnad..
  • Brumma

Som svar på din fråga. Jo, han kommer mkt troligt få umgängesrätt med din dotter om han skulle söka det. Men nej, de kommer inte skicka dottern 50 mil utan att hon har haft en chans att lära känna honom. Däremot kommer ni antagligen få ett umgängesschema med upptrappning där han får komma o besöka dottern i början. Om han orkar åka dessa 50 mil vill säga..

• Litet My

Brumma: Exakt så jag menade med "sovande björn" onekligen låter han inte som en person man vill dra igång en konflikt med genom att vittna om man fått vara ifred i 4 år. Nu har vi bara TS version men han låter inte så vidare trevlig.

• Gaahingeteledigt

Okej tack för era svar. Men jag har lust att vittna med flickvännen mot honom så han får denna dom . Vittnar jag inte o berättar att han blev hotfull och våldsam mot mig med så vinner han ju deras tvist och då har han mer chans att få vårdnad av min dotter. Vittnar jag och säger som det var så hjälper jag ju att han blir dömd och då är det ju svårare för honom att få vårdnad över deras barn och även mitt. Har han varit hotfull o våldsam mot mig och sedan misshandlat henne under längre tid och allvarligare både psykiskt och fysiskt så känns det hemskt att låta han ha gemensam vårdnad över två barn. Vad kan han då vara kapabel till att göra dessa två utan tillsyn! Även om han nu inte skulle skada de fysiskt så är han ju väldigt manipulerade och kontrollfreak och barnen kommer ju tro att detta är okej, vilket det inte är! Vill inte riskera att de kan bli fysiskt misshandlade men inte heller att de blir till hans levande marionettdockor som gör som han vill..

Gaahingeteledigt skrev 2014-01-19 20:53:57 följande:

Okej tack för era svar. Men jag har lust att vittna med flickvännen mot honom så han får denna dom . Vittnar jag inte o berättar att han blev hotfull och våldsam mot mig med så vinner han ju deras tvist och då har han mer chans att få vårdnad av min dotter. Vittnar jag och säger som det var så hjälper jag ju att han blir dömd och då är det ju svårare för honom att få vårdnad över deras barn och även mitt. Har han varit hotfull o våldsam mot mig och sedan misshandlat henne under längre tid och allvarligare både psykiskt och fysiskt så känns det hemskt att låta han ha gemensam vårdnad över två barn. Vad kan han då vara kapabel till att göra dessa två utan tillsyn! Även om han nu inte skulle skada de fysiskt så är han ju väldigt manipulerade och kontrollfreak och barnen kommer ju tro att detta är okej, vilket det inte är! Vill inte riskera att de kan bli fysiskt misshandlade men inte heller att de blir till hans levande marionettdockor som gör som han vill..

Har de kontaktat dig för att vittna då?
  • Brumma
    Gaahingeteledigt skrev 2014-01-19 20:53:57 följande:

Jag förstår o beundrar känslan av att du vill ställa upp... Men i det här fallet hade jag nog tänkt både en o två gånger innan jag gjort det..

Tyvärr är det ju så att oavsett om han skulle bli dömd för misshandel mot mamman så kommer det antagligen inte påverka umgänget. Tror även han kan få del i vårdnaden men är inte säker. Umgänge kommer han dock få både vad gäller deras barn och ert om han vill. Och vad jag förstår gäller detta inte en rättegång angående misshandeln utan vårdnaden om deras gemensamma barn?
  • Gaahingeteledigt

Jag har inte blivit kontaktad till att vittna men jag blev uppringd och frågad om detta hänt mig med så jag kan hjälpa denna flickvän med att få anklagelserna på honom och ifrån henne. Han har förnekat allt och kallar henne för lögnare och eftersom det inte finns bevis mot honom så la de ner fallet om misshandel och nu har han sonen hos sig utan tillsyn för att mamman blivit misshandlad i sin lägenhet utan att de vet av vem så är sonen placerad och "skyddad" hos pappan. Som är den riktiga misshandlaren här! Så hon har överklagat ang. vårdnadsbeslutet och vill ha hem sonen men han nekar fortfarande det som hänt och det är där jag kommer in... Och jag som vet vad han gjort och är kapabel till att göra så vill jag verkligen att han ska bli dömd och att sonen kommer hem vart han egentligen hör hemma, hos sin mamma! Och så tänker jag, att om han nu har rätt till umgänge med min dotter så får han mindre timmar med henne kanske och inte får vara ensam med barnen om han blivit fälld för misshandel. Känner ju inte mig trygg med honom, så vill inte riskera att min dotter far illa ut hos honom och kan stoppa det genom att tala om vilken sorts människa han är...

Så länge han inte har misshandlat barnen så får han träffa dom

• Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-20 08:05:12 följande:

Så länge han inte har misshandlat barnen så får han träffa dom

Ja precis. T.o.m om mamman har skyddat boende har barnet (pappan) rätt till umgänge.

TS - jag skulle inte räkna med att pappan inte får umgänge - eller gemensam vårdnad - om er dotter. Att du skulle bli av med vårdnad o boende är däremot knappast troligt. Så länge du är en välfungerande mamma utan missbruksproblem eller att du misshandlat barnen :)
  • mia maria

Svår sits o jag är beredd att hålla med övriga - är det verkligen värt för dig att "lägga dig i"??
    Rådgör med den andra kvinnans advokat annars då - om denne tror att ett vittnesmål från dig skulle kunna påverka? Det låter ju inte som att du kan vittna om att han har slagit henne, utan det är ju isf dig han har varit våldsam emot, o vad den informationen är värd i det här fallet vet ju inte jag.

Umgängesrätt med er dotter har han ju så länge han inte skadar barnet, o även om inte du anser att han är hennes pappa o han hittills inte har tagit ansvar för henne så är han ju fortfarande hennes biologiska pappa, det går ju inte att ändra på.

Rådgör med kvinnans advokat - annars ligg lågt tillsvidare tycker jag.

Svar på tråden Får man alltid rätt till umgänge?