• aksj

Bälteskudde mitt bak eller bältesstol fram?

För att få plats med en bältesstol för 4,5 åringen och ett babyskydd för bebisen måste vi antingen sätta 6,5 åringen på en bälteskudde mitt bak eller i bältesstol (izi up X3 fix). Jag har letat info på NTF mm, men inte hittat nåt om vad som är bäst, nån som vet?

• Svar på tråden Bälteskudde mitt bak eller bältesstol fram?
  • Philippa

Vad har ni för bälte bak i mitten? Bara över magen eller ett vanligt?

• Eleonor01

Inte fram iaf. Deras kroppar klarar inte en airbag. Om det e ett tre punktbälte bak så får det bli där

• Frontline
    Eleonor01 skrev 2014-01-18 19:30:04 följande:
    Inte fram iaf. Deras kroppar klarar inte en airbag. Om det e ett tre punktbälte bak så får det bli där
    Fast i alla bilar finns det inte airbag fram eller hur...
    Jag har en V70 från 2006 och där finns ingen på passagerarsidan fram...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pigglet

Finns det airbag fram ska de inte sitta på varken kudde eller stol. MAn ska vara minst 140 cm lång innan man får sitta fram med airbag.

Jag gillar att ha barnen bak. Men det förutsätter naturligtvis att det finns ett vanligt 3-punktsbälte i mitten bak.

Bakåtvänt är alltid 5 gånger säkrare, på alla platser. Där vet jag att det sägs att det inte spelar någon roll vart man placerar stolen.
    Framåtvänt föredrar jag baksätet, om man tex krockar med en älg sitter man nog risigare till där fram.

• Eleonor01

Frontline

Ursäkta att jag med mina ordval utgick från att det fanns airbag fram!!!!!!!!!!!! Suck

• aksj

Airbagen fram är urkopplad. Mittplatsen bak har både nackstöd och 3-punktsbälte.

• Eleonor01
    aksj skrev 2014-01-18 20:03:19 följande:

Airbagen fram är urkopplad. Mittplatsen bak har både nackstöd och 3-punktsbälte.

Jag hade placerat barnet bak
  • Philippa
    aksj skrev 2014-01-18 20:03:19 följande:

Då hade jag placerat barnet bak utan att ens fundera över det....
  • Cenedra

Ja, om det är trepunktsbälte där så är bak i mitten den säkraste platsen i bilen :)

• aksj

Även om det "bara" blir kudde bak? Fram får vi plats med bältesstol.

• Eleonor01
    aksj skrev 2014-01-18 20:22:11 följande:

Ja bak är bäst men jag hade letat efter en annan bältesstol. Finns med all säkerhet någon som passar. Varför måste den vara i mitten?
  • Sweet life
    Eleonor01 skrev 2014-01-18 20:25:17 följande:
    Ja bak är bäst men jag hade letat efter en annan bältesstol. Finns med all säkerhet någon som passar. Varför måste den vara i mitten?
    För att 4,5 åringen och bebis ska sitta på sidorna kanske?

Vår 5 åring sitter fram i sin Besafe Izi Up x3 när vi åker hela familjen långa sträckor. Airbagen urkopplad så klart.
  • Lindis 73
    aksj skrev 2014-01-18 20:22:11 följande:

Ni kan inte ha babyskyddet fram? Annars hade jag nog valt bältesstolen fram - jag har sett krockfilmer med bara kudde och det är en himla skillnad med bältesstol och bara kudde - med bara kudden glider barnet liksom ur bältet...

Jag har en kudde i bilen som jag ibland använder när dottern ska ha kompis med hem fr dagis men då är det inga höga hastigheter och inga långa sträckor...  (kompisen sitter då i bältesstolen och dottern på kudden...)
  • aksj

Efter att ha läst på, bl a på NTF, om att kudde (med bälteshorn) numera anses som lika säkert som stol för barn som är minst 125 cm långa så kommer vi inte att köpa en ny stol till 6,5-åringen. De enda alternativen som finns då är mittplatsen bak, sidoplats bak (som känns sämre) eller passagerarplats fram. Fram kan vi sätta stolen, bak får den inte plats och då blir det kudde istället.

• Sisisisi
    aksj skrev 2014-01-19 11:13:42 följande:
    Efter att ha läst på, bl a på NTF, om att kudde (med bälteshorn) numera anses som lika säkert som stol för barn som är minst 125 cm långa så kommer vi inte att köpa en ny stol till 6,5-åringen. De enda alternativen som finns då är mittplatsen bak, sidoplats bak (som känns sämre) eller passagerarplats fram. Fram kan vi sätta stolen, bak får den inte plats och då blir det kudde istället.

Har du läst hela rapporten? Det förutsätter ju bl.a. att bilen har krockgardiner och att barnet lutar huvudet bakåt (inte spelar på mobilen).

Kudde KAN vara lika säkert som bältesstol i vissa bilar, men man kan inte säga att det är lika säkert generellt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

Svar på tråden Bälteskudde mitt bak eller bältesstol fram?