• Tiana

    Diagnos Endo - men ingen info

    Blev i onsdags opererad för cysta på äggstocken. Efter operationen meddelade läkaren att jag har endometrios, och sammanväxningar till följd av den. Det var inte någon nyhet för mig, det var vad jag själv och gynekologen misstänkte med.

    Men nu är jag i ett vacuum. Jag fick inte veta mer än så. Ringde till gyn och min läkare är på långsemester. Sköterskan får ju inte lämna ut information på telefon, så här är vi nu och hoppas på att få besked inom två veckor. Annars skulle jag ringa igen så inte mina papper blir liggande "som mindre viktiga".

    Jaha...

    Jag känner att jag i det här läget skulle vilja veta mer. Jag vet inte vilken hur allvarligt det är eller något annat. Känns inte heller så bra att beslut om hormonell behandling vs IVF ska tas av en okänd läkare. Men vad gör man? Antar att det bara är att vänta och se glad ut...

  • Svar på tråden Diagnos Endo - men ingen info
  • Mar14

    Usch, vad jag känner igen det där!!

    Jag fick också jättedålig info före och efter min operation, och det kändes inte bra alls.

    Jag tycker dock du skall ligga på läkarna (okänd eller ej) och be att få hormonbehandling/nedreglering. Det finns ju inget "antingen eller" mellan hormonbehandling och IVF, tvärtom börjar ju IVFen ofta med hormonbehandling (och när man har endo anses det vara extra bra). Med andra ord kan du börja med hormonbehandlingen direkt och sedan när det är dags för IVF (för jag antar att det är kö till det) så kan du bara gå över på stimuleringen då. Mycket tyder på att längre nedreglering innan IVF är bra för oss endotjejer.

    Enda nackdelen med det är ju att du inte kan försöka få barn under tiden, och det finns vissa studier (om än osäkra) som tyder på att det är lite ökad chans direkt efter en operation.

    Jag tycker du skall fundera själv på vilket alternativ du vill prova:
    - Att gå obehandlad och försöka få barn naturligt, men med risk att endon börjar växa igen
    - Att börja hormonbehandling nu direkt i väntan på IVF (eller i väntan på att ni senare skall försöka skaffa barn om det inte är aktuellt nu)

    Att gå obehandlad och inte försöka skaffa barn är det dummaste valet just nu - då kan endo växa tillbaka utan att något händer.

    Hoppas du kan få tag på någon läkare som kan hjälpa dig med detta. Var inte rädd för att vara en "pain in the ass" - ibland måste man helt enkelt vara det för att inte försvinna i pappershögen.

    Lycka till!


    Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Tiana

    Har fortfarande inte hört något. Försökte ringa i torsdags, gyn har en "vi ringer dig omkring 9.30"-tjänst. Inte kom det ett samtal tillbaka. Måndag morgon ringer jag igen. TIden går ju och inte blir man yngre heller för den delen...

  • Tiana

    Jodå, idag har jag äntligen fått kontakt. Ringde tillbaka förra veckan men då var inte rätt läkare på plats. Han hade bara skrivit ut nya Pergotime, så till och med sköterskan i telefon verkade tycka att han var korkad! 

    Idag har jag i alla fall fått besked om att jag kommer att bli kallad för möte med läkaren inom två veckor. Ingen tid satt utan på "bevakning" så det kan komma med kort varsel. Helt enkelt ett samtal om hur vi ska gå vidare nu. Pergotime åt jag ju i fem månader och då växte bara cystan som sen opererades ut. Fördelen var ju att endon blev bekräftad.

    Förvirring är väl det ordet som bäst beskriver mitt känsloliv just nu. Jag vill ha hjälp med att komma vidare med både barnlöshet och smärtlindring, men är samtidigt rädd för att få fler besked Skäms

    En dag i taget så löser det sig! 

  • Joelina

    Jag fick min diagnos 2005. Fick även veta att det var IVF som gällde för vår del. Så jag slutade
    med p-pillrena, då ingen sagt till mej de hindrar endon. 
    Efter ett halvår utan piller blev jag GRAVID. Min endo sitter på bukhinnan mest, och en del på
    utsidan av livmodern.

    LYCKA TILL!

Svar på tråden Diagnos Endo - men ingen info