• skogsbär

5.5 månaders bebis sömn

Hej! Lite nyfiken på hur andra 5.5 månaders bebisar sover där ute. Vår kille har sovit ungefär likadant sedan han var två månader, och enligt alla så ska bebisarna bli mer och mer vakna dagtid. Vår lille är vaken MAX två timmar sedan måste han sova, annars blir han jättegnällig och ledsen och inget passar. För mig spelar det ingen roll, vill han sova så självklart ska han få sova. Dock börjar jag fundera på att minska det till tre gånger per dag och inte fyra som det är nu, för han brukar vakna allt mellan halv 4 och halv sex på natten/morgonen och vill äta sedan så vill han ju inte sova efter det utan upp och leka. Nån som vet om det hjälper att minska sömnen på dagen, så att han sover längre på natten utan att vilja leka?

• Svar på tråden 5.5 månaders bebis sömn
  • Flickan och kråkan

Min yngsta blir snart 7 månader. Han sover likadant nu som när han var 5 månader. Han sover två ånger på dagen - allt från 30 minuter till 1,5 timme/gång. På kvällen somnar han oftast vid 21-tiden drygt och vaknar för morgonen vid 07. Mycket uppvak på nätterna.

Barn sover ju så olika. Inget av mina barn har haft något väldigt sömnbehov. Vad gäller morgnarna så har de också varit olika. Vår lilla trea sover längst på morgonen men somnar också senast. De äldre två somnade tidigare på kvällen, men gjorde också morgon vid 05-05.30 i den här åldern.

• RöttÄrSött

Jag har också en sömntuta Han föddes i augusti och kan inte heller vara vaken längre än två timmar. Jag har försökt styra om hans sömn men det har ännu inte lyckats, men prova och se hur det går

Vi har dock "problemet" att han är vaken på kvällen och inte på morgonen, han lägger sig 23-24 men sover sedan till 08-11 med 2-3 matningar.

• skogsbär
    RöttÄrSött skrev 2014-01-18 11:47:47 följande:
    Jag har också en sömntuta Han föddes i augusti och kan inte heller vara vaken längre än två timmar. Jag har försökt styra om hans sömn men det har ännu inte lyckats, men prova och se hur det går

Vi har dock "problemet" att han är vaken på kvällen och inte på morgonen, han lägger sig 23-24 men sover sedan till 08-11 med 2-3 matningar.
    Jaså, nej då går jag hellre upp tidigt så man får lite timmar för sig själv på kvällen. Flört Killen läggs vid halv åtta, åtta på kvällen. 
  • Carolina01

Min lilla tjej föddes i augusti, hon sover 19-08 med ett uppvak vid ca 05 för mat. Dagtid sover hon ca 9.30-11.30 å ca 2timmar på em... Sonen som nu är 3 sov vid den åldern hela natten med ett uppvak för mat, men bara 2x 30min på dagen! Så alla ungar är väldigt olika å har olika sömnbehov,..

Svar på tråden 5.5 månaders bebis sömn