• kubic

Regelbunden veterinärkontroll?

Hej!

Jag har en 1,5 årig hankatt som kommer från ett katthem. När han var där fick han ju veterinärskontroll och vi var och fyllde på hans vaccinering nu för någon månad sedan. Men behöver vi göra regelbundna veterinärskontroller också? Han är inne på heltid just nu men planen är att han ska få vara ute sen när vi köper hus.

• Svar på tråden Regelbunden veterinärkontroll?
  • Majsan70

Det gör inte vi med någon av våra katter. De kollas igenom vid vaccinationen och det får räcka. 

• Momalicious

Inte vi heller. Vi åker till vet om det händer nåt eller om de ska vaccineras, samma sak med hunden. Nu är ingen av de omplaceringsdjur men det borde inte göra nån skillnad.

• nemo1

En titt i munnen skadar aldrig vid den årliga vaccinationen. Tandsten är tyvärr väldigt vanligt och iom att det inte går på försäkringen (förutom hos If) så kan man då vara ute i god tid så att det inte blir dyrare.

• Tobby

Vi gör "hälsokontroller " på vår katt 1 gång per år , i samband med vaccination ! Det är bra att upptäcka ev saker i tid om det skulle vara nått !

• Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-16 17:45:09 följande:

Det behövs inte mer än den allmänkoll veterinären gör när man vaccinerar.

För att upptäcka ev sjukdomar på ett tidigare stadie så är det bra tycker vi ! Jag själv går ju på kontroll varje år så varför skulle jag inte gå med mina djur
  • lennartsdotter
    Tobby skrev 2014-01-16 17:48:45 följande:
    För att upptäcka ev sjukdomar på ett tidigare stadie så är det bra tycker vi ! Jag själv går ju på kontroll varje år så varför skulle jag inte gå med mina djur
    Och vad gör veterinären utöver den allmänkontroll som görs innan vaccination när ni gör den årliga kontrollen? Själv går jag inte på några årliga kontroller. Jag går till läkaren när jag misstänker att någonting är fel och forskning visar att sådana här årliga hälsokontroller faktiskt inte alls har den effekt man utlovar. 
  • Ehmm

vi gjorde en hälsokontroll på vår 10 åriga katt, upptäckte både tandsjukdom och hjärtsjukdom. så skadar ju aldrig att kolla tidigare.. 

• lennartsdotter
    Ehmm skrev 2014-01-17 23:17:10 följande:
    vi gjorde en hälsokontroll på vår 10 åriga katt, upptäckte både tandsjukdom och hjärtsjukdom. så skadar ju aldrig att kolla tidigare.. 
    Munnen ska ju kollas vid en vaccination. En allmän genomgång som görs före vaccination innebär att veterinären kollar mun, öron, ögon, känner efter svullna lymfkörtlar, lyssnar på hjärta och lungor (kanske har missat något).

Mer än så ska man inte behöva göra såvida man inte misstänker något specifikt. Sedan är det klokt att börja göra seniorkoll någon gång från 10 års ålder dvs. kolla njurvärden, sköldkörtelvärden, levervärden och kanske gå igenom lederna lite extra eftersom artrit är vanlig hos gamla katter.

Själv har jag avelskatter så de kollas betydligt mer noga än sällskapskatter. Det kollas både hjärta, njurar, infektionssjukdomar och höfter utöver de allmänna kontrollerna före vaccination.
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-17 23:11:20 följande:
    Och vad gör veterinären utöver den allmänkontroll som görs innan vaccination när ni gör den årliga kontrollen? Själv går jag inte på några årliga kontroller. Jag går till läkaren när jag misstänker att någonting är fel och forskning visar att sådana här årliga hälsokontroller faktiskt inte alls har den effekt man utlovar. 
    Provtagning på njurar tex , vilket är ett vanligt problem hos katter , dom kollar även höfter , vikt ger tips o råd om det är nå man behöver veta efter resultatet
  • lennartsdotter
    Tobby skrev 2014-01-18 06:00:38 följande:
    Provtagning på njurar tex , vilket är ett vanligt problem hos katter , dom kollar även höfter , vikt ger tips o råd om det är nå man behöver veta efter resultatet
    Kollar höfter? Menar du att de känner eller röntgar? Att klämma på en katt ingår ju i den allmänna hälsokollen innan vaccination. Milda HD-fel kan du dock inte känna på en katt. Fel på höfterna är inte heller någonting som uppstår spontant bara sådär. Bättre då att röntga och få en bedömning en gång för alla. Personligen tycker jag att det är overkill att kolla njurvärden på unga katter. Från 10 års ålder, absolut befogat men inte på unga katter. Men man gör som man vill. 
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 20:02:25 följande:
    Kollar höfter? Menar du att de känner eller röntgar? Att klämma på en katt ingår ju i den allmänna hälsokollen innan vaccination. Milda HD-fel kan du dock inte känna på en katt. Fel på höfterna är inte heller någonting som uppstår spontant bara sådär. Bättre då att röntga och få en bedömning en gång för alla. Personligen tycker jag att det är overkill att kolla njurvärden på unga katter. Från 10 års ålder, absolut befogat men inte på unga katter. Men man gör som man vill. 
    Vi har gjort röntgen på våra katter
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 20:02:25 följande:
    Två av mina katter vi haft har varit 3 resp 5 år när njurar börjat krångla
  • lennartsdotter
    Tobby skrev 2014-01-18 20:36:26 följande:
    Två av mina katter vi haft har varit 3 resp 5 år när njurar börjat krångla
    Vilket är extremt och man kan inte utforma generella rekommendationer efter extremfall. Jag förstår att du med din erfarenhet kollar, men det går inte att göra det allmängiltigt pga. det. Någon som haft en katt som dött av hjärtfel i ung ålder kanske fortsätter med att ultraljuda sina katters hjärta varje år. För gemene man är det orimligt dels pga. kostnaderna men främst för att det på det stora hela är osannolikt att ens katt kommer drabbas av allvarligt hjärtfel i ung ålder.

Alla agerar efter sina egna erfarenheter, men man får försöka hålla lite perspektiv sådär i allmänhet.
  • Tobby
    lennartsdotter skrev 2014-01-18 22:08:25 följande:
    Vilket är extremt och man kan inte utforma generella rekommendationer efter extremfall. Jag förstår att du med din erfarenhet kollar, men det går inte att göra det allmängiltigt pga. det. Någon som haft en katt som dött av hjärtfel i ung ålder kanske fortsätter med att ultraljuda sina katters hjärta varje år. För gemene man är det orimligt dels pga. kostnaderna men främst för att det på det stora hela är osannolikt att ens katt kommer drabbas av allvarligt hjärtfel i ung ålder.

Alla agerar efter sina egna erfarenheter, men man får försöka hålla lite perspektiv sådär i allmänhet.
    Visst men det skadar inte att vara rädd om sina djur som sig själv ! Vi är hos veterinär o klipper klor oxå blir så bra resultat då
Svar på tråden Regelbunden veterinärkontroll?