Hon vill ha kontakt men inte jag
Min dotter är nu 6 år gammal och hennes pappa lämnade mig i fjärde graviditetsmånaden för en annan tjej. Vi var innan det förlovade och planerade en framtid ihop trots vår unga ålder.
Han har sedan dess kommit och gått som han själv har känt för det, och har där med aldrig varit en riktig pappa som har ställt upp för vår gemensamma dotter. Han dyker upp någon gång varann månad och leker pappa någon dag och hör sedan av sig om någon/några månader igen och så blir det samma visa. När dottern var i mellan 2-3 år hörde han inte av sig eller träffade henne under ett helt år.
Under det här åren som har gått har han inte bara varit borta och frånvarande som förälder, utan även hunnit skaffa ytterligare två barn med två andra tjejer. Min dotter har såldes nu två stycken halvsyskon som har olika mammor och nu har han träffat sin fjärde tjej som har ett barn sedan tidigare. Hon väntar nu hennes andra barn och hans fjärde.
Det här med att min dotters pappa byter flickvän stup i ett och får barn med varje tjej han träffar är något som påverkar både mig och dottern hårt. Då han aldrig riktigt finns där för henne utan kommer och går som han själv vill, och stup i ett vill presentera nya tillfälliga relationer och nya barn för att dottern sedan ska se det ta slut och invänta nästa.
Den här gången har jag sagt ifrån och meddelat att vi (både dottern och jag) inte vill ha något med hans nya flickvän och hennes tidigare barn att göra, åtminstone inte nu då dels det nya barnet (som blir min dotters halvsyskon) inte ens är född. Flickvännen i sin tur tar illa upp och blir arg och irriterad för att vi inte vill möta henne och skapa en relation och dotterns pappa tar naturligtvis hennes parti och blir upprörd även han.
Hur hanterar jag den här situationen allra bäst? Måste jag verkligen träffa henne och låta dottern gå igenom samma sak igen?